EN

2.04.1978 Wersja do druku

Uczniowie Fryderyka

Obserwuje się ostatnio wzrost zainteresowania twórczością dramaturgiczną Adolfa Nowaczyńskiego. Warto by nieco poszerzyć to sięganie do dorobku autora znanego nie tylko ze sztuk teatralnych, ale głównie z błyskotliwej i kontrowersyjnej publicystyki. Już sam "Wielki Fryderyk" wystawiany na scenach Łodzi i warszawskiego Ateneum, wprowadza temat rozważań Nowaczyńskiego nad historią i kulturą niemiecką. Wprowadza zresztą chyba wbrew zamysłom, które w dramacie tym widzieć chcą przede wszystkim spór z polską historią i naszymi romantycznymi mitami. W programie wydanym przez warszawski teatr Ateneum czytamy wyjątki eseju Marii Czanerle, gdzie spotkać można taką oto opinię: "Dziś można by w "Wielkim Fryderyku" odnaleźć materiał demaskujący makiaweliczne zasady rządzenia, które staną się źródłem znanych, wynaturzeń i Zbrodni. Można też z filozofii pruskiego Machiavella zaczerpnąć sporą dozę tęgiego racjonalizmu, politycznego rozumu i gospodar

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Ekran, nr 14

Autor:

Szczepan Żaryn

Data:

02.04.1978

Realizacje repertuarowe