Trwa spór, jak dziś grać klasykę narodową. Recenzent "Polityki" pochwalił spektakl młodego reżysera Adama Sroki, który wystawił : arcydramat Mickiewicza pt. "Dziady albo młodzi czarodzieje". Na czym polega jego innowacja w traktowaniu tego utworu? "W opolskim spektaklu grubą kreską reżyserskiego ołówka odkreślono całą przeszłość. Odkreślono i odjęto". Sprawozdawca wprawdzie zdaje sobie sprawę z wysokich kosztów takiej operacji, ale równocześnie twierdzi, że "Mickiewiczowska poezja definitywnie wyprzęgnięta z narodowej służby odkrywa wiele zapoznawanych piękności. I przemawia do słuchaczy wprost, bez nadużytego pośrednictwa historycznych odniesień". Tak więc i teatr wspierany przez krytykę zaczyna uczestniczyć w groźnym procesie utraty pamięci społeczeństwa, zamiast próbować uświadomić, szczególnie młodemu pokoleniu, tragizm uwikłania w historię. Jednostki i narodu. Nie ukrywam, że przeraża mnie łatwość, z jaką omija się ten p
Tytuł oryginalny
Tydzień w kulturze
Źródło:
Materiał nadesłany
Przekrój nr 9