EN

29.04.2002 Wersja do druku

"Trzy siostry"

Najwybitniejszy w literaturze światowej dramat Antoniego Czechowa nieodparcie kojarzy się nam z najdoskonalszym wśród dzieł operowych "Czarodziejskim fletem" W.A. Mozarta. Ze względu na role głównych bohaterów można mówić o ich podobieństwie. Karkołomna w koloraturze partia Królowej Nocy jest równa.roli Maszy, stanowiącej porażające w swej biologiczności studium beznadziei kobiety. Realizując tak trudny repertuar, trzeba nie tylko poznać i zrozumieć libretto, ale czuć spekulatywność uwertury, której gładkie przejście pozwala na rozwinięcie akcji dramatu. By zaś myśleć o sukcesie, należy dysponować zespołem o znacznym wolumenie głosu i barwnym belcanto, aby faktura dzieła była zgodna z intencją twórców. Jednym słowem - Czechowa trzeba po prostu grać, tak jak gra się Mozarta. Koncertowo. Oczywiście, to niezwykle trudne zadanie.

A podjął to wyzwanie reżyser Andrzej Domalik na scenie teatru Bagatela. Aktualność wątków sztuki to umiejętność stworzenia postaci uosabiających sytuacje ponadczasowe. Czechowowska dramaturgia dzieła opiera się na głębokiej wrażliwości pisarza, co owocuje znakomitym opisem sytuacji człowieka w epoce rozkładu, zaniku wartości, wzmożonego poczucia absurdu czynników będących odbiciem schorzeń całego społeczeństwa. Domalik buduje spektakl wycieniowany, starannie wyważający wszystkie pierwiastki czechowowskiej poetyki i filozofii. Tutaj śmiech jest gorzki, a tragizm kpiarski. I chociaż reżyser świadomie rozpędza mgiełki poetyckie, to na szczęście spektakl nie jest odpoetyzowany. Jest i moment zadumy nad chorym światem Rosji. Generalną zasadą jest fakt, iż teatr Czechowa to teatr aktora. Materiał sztuki daje możliwość stworzenia nietuzinkowych postaci i skwapliwie skorzystali z tej okazji aktorzy. W oszczędnej scenografii mieści się cała gal

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Trzy siostry"

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik nr 100

Autor:

Bogdan Zabiegaj, Marek Zabiegaj

Data:

29.04.2002

Realizacje repertuarowe