"Święto wiosny" z Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie na XIX Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Jarosław Reszka w Expressie Bydgoskim.
XIX Bydgoski Festiwali Operowy. Igor Strawiński i taneczny korowód przez ostatnie stulecie Sfilmowane przedstawienie Polskiego Baletu Narodowego powinno trafić do szkół. Świetnie pokazuje nie tylko, jak czas zmienia sztuką, ale też, jaki wpływ na dzieło ma osobowość artysty. "Święto wiosny" Igora Strawińskiego to hołd dla witalnej siły natury, życia, płodności, fascynacji mężczyzn kobietami i odwrotnie. Taka tematyka zwykle ociera się o obyczajowy skandal. Do legendy baletu weszła premiera "Święta wiosny" niemal przed wiekiem, w maju 1913 roku na Polach Elizejskich w Paryżu. Balet w układzie genialnego polskiego choreografa i tancerza Wacława Niżyńskiego zelektryzował i podzielił publiczność. Przekrzykiwano się pomiędzy rzędami, rzucano drobnymi przedmiotami w tancerzy. Ktoś zbyt krewki ponoć nawet wypadł z loży na balkonie. Emocje i konsternację paryskiej publiczności można zrozumieć i dziś, gdy po 99 latach oglądamy tancerzy wi