EN

30.11.2012 Wersja do druku

Trzy baletowe światy

"Echa czasu" w choreogr. Ashley'a Page'a, Krzysztofa Pastora i Williama Forsythe'a w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Dorota Szwarcman w Polityce.

Najnowszą premierą Polski Balet Narodowy udowadnia, że coraz mu bliżej do poziomu światowego. Specjalnie dla niego nową choreografię opracował związany swego czasu z baletem Covent Garden Ashley Page, kolejną pracę wykonaną parę lat temu dla Holenderskiego Baletu Narodowego przekazał warszawskim tancerzom szef PBN Krzysztof Pastor, ale największym sukcesem jest zezwolenie polskiemu zespołowi na eksploatację dzieła Williama Forsythe'a, które jest udostępniane tylko baletom na wysokim poziomie. Napięcie rośnie z części na część. Początkowa, "Century Rolls" Ashleya, oparta na koncercie fortepianowym Johna Adamsa zainspirowanym mechanizmem pianoli, to bezpretensjonalny układ taneczny wśród nietuzinkowej scenografii, wykorzystującej motyw zapisu piano-lowego. Po tej zabawie emocjonalna, jak zawsze, realizacja Pastora "Moving Rooms", ściśle związana z równie emocjonalną muzyką: fragmentami "Concerto grosso I" Alfreda Schnittkego oraz Koncertem klawesynow

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Trzy baletowe światy

Źródło:

Materiał nadesłany

Polityka nr 48/28.11

Autor:

Dorota Szwarcman

Data:

30.11.2012

Realizacje repertuarowe