Niezbyt uzasadniona wydaje mi się zawarta zarówno w programie I części widowiska Mickiewicz, jak i teraz - w programie przedstawienia III część Dziadów - sugestia, jakoby cel tych spektakli stanowiło swoiste "zrehabilitowanie" filomatów. Pokazanie, że stowarzyszenia wileńskich studentów były przede wszystkim politycznymi, patriotycznymi i wolnościowymi organizacjami. Że Nowosilcow nie maltretował niewinnych czcicieli wiedzy i miłośników natury, ale konspiratorów. Od czasów pierwszej lektury i szkolnej egzegezy, poprzez kolejne doświadczenia teatralne, dla każdego chyba Polaka jest Dziadów część III przede wszystkim dramatem politycznym. Udramatyzowaniem procesu i oskarżeniem wysuniętym przeciwko zaborcy. Sprawa, czy filomaci istotnie spiskowali przeciwko okupantowi, czy też padli ofiarą sfingowanego oskarżenia w procesie, który był potrzebny Nowosilcowowi do zastraszenia polskiego społeczeństwa, ni
Tytuł oryginalny
Trzecia część "Dziadów"
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Literackie nr 47