EN

1.04.2010 Wersja do druku

Trupy, automaty, potwory

Projekt ma na celu lekturę, także sceniczną, tekstów Witkacego w kontekście nowych metod badawczych humanistyki. Inspirującym tropem wydaje się opisana przez Ewę Domańską w "Historiach niekonwencjonalnych" kategoria transhumancji. nawiązująca do stworzonego przez Dantego neologizmu "transumanar". W trzeciej księdze "Boskiej komedii" (Raj I, 70) czytamy: "Przeczłowieczenie wyrazić się zgoła / Słowami nie da". Zjawisko transhumancji podważa granice tożsamości gatunkowej oraz problematyzuje relacje między tym, co ludzkie i nie-ludzkie. W utworach Witkacego najbardziej zagadkowe są właśnie momenty przejścia - zarówno w kwestiach związanych z seksualnością czy erotyzmem, jak w obszarze śmierci oraz ekstremalnych ludzkich doświadczeń. Z jednej strony pojawia się denaturalizacja i fantazmatyczność płci, z drugiej - szeroko pojęta "monstrualność" ludzkiej natury. Czym są z perspektywy dzisiejszych doświadczeń Witkacowskie doznania metafizyczne? Kim je

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Trupy, automaty, potwory

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia-Gazeta Teatralna nr 96

Autor:

rozm. Paweł Dybel i Łucja Iwanczewska

Data:

01.04.2010