Thomas Stearns Eliot uznawany jest za jednego z twórców i teoretyków nowoczesnego dramatu poetyckiego. W "Cocktail Party", koncentrującym się wokół problemu moralnego wyboru i życiowego powołania, zastosował konwencję sztuki salonowej, w której jednak wyeksponował konflikty psychologiczno-moralne. Ich wzorca można by szukać, jak w przypadku innych jego dzieł, w tragedii antycznej. "Cocktail Party" jest utworem intrygującym, stawiającym duże wymagania zarówno twórcom, jak i widzom. Wybranie go do repertuaru teatru jest niewątpliwie aktem odwagi. Zawiera wiele niedopowiedzeń i przynajmniej kilka różnych warstw, głębiej lub płyciej skrytych pod powierzchnią salonowej rozmowy. Bohaterów poznajemy w londyńskim mieszkaniu małżeństwa Chamberlayne'ów. Oczyszczoną z wszystkich niepotrzebnych sprzętów przestrzeń salonu organizują rozstawione krzesła, na których przez większą część spektaklu siedzą toczące konwersację postaci. Zofia de Ines, jakk
Tytuł oryginalny
Trudna sztuka dotarcia do Eliota
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 87