EN

11.05.2011 Wersja do druku

Triumf prostaczka

"Parsifal" w reż. Georga Rooteringa w Operze Wrocławskiej. Pisze Dorota Szwarcman w Polityce.

Ostatni dramat muzyczny Wagnera to jego swoisty testament muzyczny i ideowy. Twórca "Tetralogii" przechodzi od mitologii germańskiej do średniowiecznej chrześcijańskiej legendy o rycerzach Graala. Muzyka - choć, jak we wcześniejszych dziełach, opiera się na motywach przewodnich - jest o wiele bardziej skupiona, pełna żarliwości religijnej, mimo że w treści ważnym motywem jest walka zmysłowości z wiarą. Opowieść o Parsifalu, niewinnym prostaczku, który ocala Graala, wymaga dużych umiejętności i znakomitej kondycji zarówno śpiewaków, jak i orkiestry. Imponujące, że Opera Wrocławska, która z konsekwencją przypomina w ostatnich latach swoje przedwojenne tradycje wagnerowskie, przedstawiając - po raz pierwszy po wojnie! - "Parsifala" jest w stanie obsadzić go niemal całkowicie swoimi artystami. Wśród głównych solistów są co prawda Rosjanie, ale to już stali członkowie wrocławskiego zespołu. Znakomitym Parsifalem jest Nikołaj Dorożkin, a w skomp

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Triumf prostaczka

Źródło:

Materiał nadesłany

Polityka nr 20/11.05

Autor:

Dorota Szwarcman

Data:

11.05.2011

Realizacje repertuarowe