Antologia zawiera dziesięć dramatów napisanych w pierwszej dekadzie po odzyskaniu wolności (sztuka Lidii Amejko "Nondum" została opublikowana w 2001 roku). Jest to, jak do tej pory, najobszerniejszy wybór tekstów dramatycznych z tego okresu - o antologii "Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku" pisze Barbara Soła w Odrze.
Tom jest pierwszą częścią większej panoramy. Autor wyboru, Jacek Kopciński, pisze we wstępie, że prezentowane sztuki łączy przedstawienie niedokonanej transformacji. Polacy pokazani są w pół drogi między "już nie" starego świata i "jeszcze nie" nowego świata. Wśród autorów dramatów znajdują się przedstawiciele kilku pokoleń: Sławomir Mrozek (ur. 1930), Wiesław Myśliwski (1932) obok Jerzego Łukosza (1958) czy Tomasza Mana (1968). Co ciekawe, na przynależność pokoleniową nakładają się preferencje w odwoływaniu się do tradycji: albo teatralno-dramatycznej, albo literacko-dramatycznej. "Starzy mistrzowie", jak Mrożek ("Miłość na Krymie"), Wiesław Myśliwski ("Requiem dla gospodyni") czy Janusz Głowacki ("Czwarta siostra") nawiązują wyraźnie do tradycji teatralnych (Czechow, Wyspiański). Mrożek i Głowacki wybierają przedstawianie Rosji jako wyraźniejszego niż Polska laboratorium transformacji z ustroju komunistycznego w neokapitalizm, cho�