PRAPREMIERA "NOSOROŻCA" Eugene Ionesco odbyła się w Dusseldorfie. Procesowi przekształcania się ludzi w bestie akompaniowała tam melodia Horst Wessel-Lied. Antyfaszystowski sens sztuki Ionesco został podkreślony także wyraźnie w inscenizacji paryskiej J.L.Barrault,który kreował czołową rolę Berengera,reprezentującego w świecie opanowanym przez ludzi zezwierzęconych wartości humanistyczne. Berenger jest jedynym człowiekiem,który nie poddał się zbiorowej psychozie,który ma odwagę "bronić się przeciwko całemu światu" i nie kapitulować,choć pozostał osamotniony. Tragifarsa Ionesco ma podtekst filozoficzny, rozbijający ramy czasu i dorywczej aktualności politycznej. Jest sztuką przeciwstawiającą się wszelkim przejawom faszyzmu: barbarzyństwu,agresywności,terrorowi,szowinistycznej demagogii,które paraliżując wolę i zabijając wrażliwość sumień przemieniają ludzi w zbrodniarzy. "Nosorożec" nasunął mi skoja�
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 227