W programie amerykańskiego zespołu teatralnego Provincetown Players, który w listopadzie 1924 po raz pierwszy wystawił O'Neilla "Pożądanie w cieniu wiązów", reprodukowano scenograficzne szkice autora: cztery zasadnicze układy. Ta sama chałupa farmera ocieniona dwoma potężnymi drzewami, raz z pełnymi ścianami, potem z kolejno usuniętą ścianą jednej izby, drugiej, wreszcie z "otwartą" górką na piętrze. Łatwo sobie wyobrazić tę ciasną "klatkę", przez tej klatki pokoiki kolejno i równocześnie, i przed nią, na zewnątrz, przechodzi linia akcji. Farma gdzieś w Nowej Anglii, rok mniej więcej 1850, rolniczy kąt północno-wschodnich Stanów. Czy widownia Teatru Polskiego chwyta wszystkie cytacje, powiedzenia i zwroty biblijne w tekście tej sztuki? Tylko w krajach o protestanckiej tradycji powszechna jest znajomość całej Biblii, nie wyimków dydaktycznych "na niedziele i święta". Srogi, biblijny Bóg położył rękę na domu Efraima Cabota, stary Efra
Źródło:
Materiał nadesłany
Przegląd Kulturalny