EN

20.04.1958 Wersja do druku

Tragedia ludzka

Teatr Anouilha,a myślę o tym pisarzu jako o autorze "Skowronka"i "Antygony",a nie jako o zręcznym dostawcy inteligentnych sztuczek bulwarowych,to przede wszystkim sztuka niepokoju.Pisarz dotarł do istoty wszystkich zjawisk społecznych, do miejsca,w którym człowiek poznaje smak swojego człowieczeństwa,a ludzkość rozpoczęła i rozpoczyna nadal swoją "drogę przez mękę ... ".Nie oznacza to jednak, by pisarz kierował się relatywizmem w ocenie spraw ludzkich. Omija obojętnie to,co jest fałszem lub małostkowością,nie interesują go oszuści lub głupcy,farbowane lisy lub nieopierzeni intelektualiści.Jeśli sięga po nich to tylko dlatego, że potrzebni są dla kontrastu,dla logicznego rozwoju akcji.Odpadają po drodze,lub stają przed zamkniętymi drzwiami,za którymi dzieje tragedii akt jedyny i ostatni. Tam właśnie toczy się dialog Antygony i Kreona.Co reprezentuje Antygona? -jako człowiek wieku XX ubrany w kostium antyczny i jako pewien symbol(z niechęcią uży

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Tragedia ludzka

Źródło:

Materiał nadesłany

Kierunki nr 16

Autor:

Józef Szczawiński

Data:

20.04.1958

Realizacje repertuarowe