W STRONĘ TEATRU PRZYSZŁOŚCI
To był wyjątkowy rok dla TR Warszawa. Pandemia i dwa lockdowny, zamknięcie teatrów dla publiczności i przeniesienie działalności artystycznej do sieci, odwoływanie spektakli i przerywanie pracy nad premierami, alerty covidowe i nadzwyczajne środki bezpieczeństwa – wydarzenia ostatnich miesięcy wystawiły na wielką próbę dotychczasowe formy działania teatrów i całej sfery kultury.
Dzięki sile i determinacji całego zespołu teatru udało nam się przezwyciężyć przeszkody i dostosować działalność do nowych warunków. Zrealizowaliśmy cztery premiery: „Wracać wciąż do domu” w reż. Magdy Szpecht, „Stream” w reż. Katarzyny Minkowskiej, „2020: Burzę” w reż. Grzegorza Jarzyny i „Marię Klassenberg” w reż. Katarzyny Kalwat, a także projekt społeczno-artystyczny „Wesele na Bródnie” Agnieszki Olsten i Pawła Althamera. Co więcej, rozwinęliśmy nowe formy działalności i nowe środki wyrazu. Na kryzys odpowiedzieliśmy wizją teatru przyszłości, realizowaną w przestrzeni hybrydowej, na przecięciu Internetu i tradycyjnej sztuki scenicznej.
Jej sercem stał się projekt TR Online, w ramach którego najpierw, podczas wiosennego lockdownu, pokazywaliśmy zapisy naszych przedstawień repertuarowych, aby jesienią uruchomić profesjonalną platformę streamingową, służącą do nadawania na żywo transmisji spektakli bezpośrednio ze scen. Otworzyła ją w listopadzie ”2020: Burza” w reż. Grzegorza Jarzyny, pierwsza w historii TR Warszawa premiera online, którą można było obejrzeć wyłącznie w Internecie. Edwin Bendyk, publicysta „Polityki” pisał po tym wyjątkowym pokazie na swoim blogu „Antymatrix”:
„2020: Burza” to teatr końca świata i teatr przyszłości, jeśli zdołamy ją odzyskać. (...) Siła spektaklu polega na doskonałym połączeniu formy i treści. Czy strategia przyjęta przez TR Warszawa jest dostępna dla wszystkich instytucji? Nie wiem, na pewno jest jednak przykładem dobrego i skutecznego udomowienia nowej przestrzeni, owej przestrzeni hybrydowej w sensie artystycznym, technologicznym, organizacyjnym. Na pewno też nie jest przykładem jedynym możliwym. Winduje jednak bardzo wysoko standard jakości".
TR Online stał się przestrzenią poszukiwań nowych środków wyrazu: wiosną w sieci zrealizowaliśmy cyfrowe prologi do dwóch premier: „Streamu” w reż. Katarzyny Minkowskiej i „Marii Klassenberg” w reż. Katarzyny Kalwat. W pierwszym projekcie, zatytułowanym „R.I.P Kore” aktorki i aktorzy tworzyli profile scenicznych postaci na popularnych portalach społecznościowych, budując wielowątkową, hybrydową narrację za pomocą wpisów i streamingów. Drugi projekt: „Maria Klassenberg. Choreografie domowe”, zrealizowany we współpracy z berlińskąVolksbühne, polegał na wykorzystaniu aplikacji Zoom do realizacji internetowego performansu na żywo, nawiązującego do sytuacji wymuszonego przez pandemię zamknięcia w przestrzeni własnego mieszkania.
Zdobyczą tego roku jest nowatorskie podejście do cyfrowej wersji teatru. Do realizacji transmisji i zapisów spektakli z naszych scen zaprosiliśmy uznanych już twórców i twórczynie filmowe, takich jak Maciek Sobieraj, laureat nagród na festiwalach Camerimage i New York Polish Film Festival (“2020: Burzy”, “Inni ludzie”), Michał Dymek, nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni za zdjęcia do filmu „Sweat” (“Cząstki kobiety”) czy Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński, autorzy nominowanego do Oscara dokumentu „Nasza klątwa” (rejestracja “Marii Klassenberg”). Streamingową wersję “Eweliny płacze” zrealizowała autorka spektaklu Anna Karasińska, doświadczona reżyserka filmowa. Nowe pokolenie polskich twórców i twórczyń filmowych wnosi innowacyjne rozwiązania do języka teatralnego TR Warszawa. To kolejny impuls do artystycznego rozwoju po współpracy z polskim środowiskiem muzycznym przy realizacji „Innych ludzi”.
Jednak najważniejszym osiągnięciem było zbudowanie szerokiej wspólnoty odbiorców i odbiorczyń naszych działań. Zapisy spektakli i transmisje na żywo ze scen TR Warszawa obejrzało blisko 60 tysięcy osób. To trzykrotnie więcej niż liczba widzek i widzów, którzy uczestniczyli w naszych wydarzeniach w 2019 roku. Ponad tysiąc uczestników i uczestniczek wzięło udział w spotkaniach, warsztatach edukacyjnych i webinarach, towarzyszących programowi TR Online. Jak podkreślał Edwin Bendyk, spektakle takie jak „2020: Burza” pokazały, że teatr artystyczny, postrzegany dotąd jako sztuka elitarna, może stać się superdemokratyczny: „(...) nieograniczona potencjalnie liczba widzów zyskała możliwość obejrzenia pełnowartościowego dzieła online przygotowanego z myślą o nich i ich odbiorze”.
Mamy nadzieję, że więź teatru z publicznością, zbudowana przez miesiące pandemii, okaże się trwała. Nigdy przedtem nie otrzymaliśmy od publiczności tylu komentarzy, opinii, pytań dotyczących spektakli. Mamy poczucie, że TR Warszawa, podobnie jak cały polski teatr spełnił swoją publiczną rolę i zdał egzamin, niosąc w najtrudniejszym dla społeczeństwa momencie artystyczne wsparcie, pomagając przekroczyć izolację i samotność, tworząc przestrzeń wymiany myśli i emocji. Na tym fundamencie chcemy budować nasz wspólny teatr – teatr przyszłości.
PREMIERY TR WARSZAWA W 2020 roku
Zanim na skutek wybuchu epidemii koronawirusa działalność programowa TR Warszawa została przeniesiona do sieci, 6 marca 2020 roku odbyła się warszawska premiera spektaklu “Wracać wciąż do domu” w reż. Magdy Szpecht, koprodukcji TR Warszawa, Festival/Tokyo i Instytutu Adama Mickiewicza. Premiera japońskiej wersji odbyła się w listopadzie 2019 podczas Festival/Tokyo w Japonii, w ramach obchodów 100-lecia polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych. Akcja spektaklu opartego na powieści Ursuli K. Le Guin rozgrywa się setki lat po katastrofie klimatycznej i końcu współczesnej cywilizacji, na której gruzach formuje się nowe życie.
Premierę zaplanowanej na maj 2020 roku międzynarodowej koprodukcji TR Warszawa i Volksbühne Berlin – spektaklu-wystawy-instalacji “Maria Klassenberg” w reż. Katarzyny Kalwat, która miała odbyć się w ramach berlińskiego festiwalu POSTWEST, musieliśmy przesunąć na jesień 2020 roku. Premierowy pokaz odbył się w Galerii Raster bez udziału publiczności i został zarejestrowany przez Magdę Hueckel i Tomasza Śliwińskiego, autorów nominowanego w 2015 roku do Oscara dokumentu “Nasza klątwa”. Premiera rejestracji zaplanowana jest w 2021 roku na platformie www.online.trwarszawa.pl. Wcześniej, wiosną 2020 roku Katarzyna Kalwat wraz z zespołem twórczyń i twórców zrealizowała performans “Maria Klassenberg. Choreografie domowe”, w ramach cyfrowej odsłony Festiwalu POSTWEST/guess where oraz programu TR Online “Zostań w domu, nie wychodź z teatru”. W internetowym performansie wzięli udział aktorki i aktorzy TR Warszawa oraz Volksbühne Berlin, a także kuratorka i historyczka sztuki Anda Rottenberg oraz międzynarodowa grupa uczestników i uczestniczek z Litwy, Niemiec, Polski i Rumunii. Za pośrednictwem internetu 60 osób dokonało rekonstrukcji działań Marii Klassenberg, awangardowej artystki i peformerki, która przez całe życie tworzyła w przestrzeni własnego mieszkania. Idee awangardy i sztuki konceptualnej lat 70. i 80. XX wieku nabrały nowej aktualności w kontekście przymusowej izolacji i uprawiania sztuki w prywatnych mieszkaniach w czasie pandemii.
Od czerwca, czyli od momentu zniesienia obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 zapraszaliśmy publiczność do uczestnictwa w programie TR Warszawa pod nowym hasłem Zostań z nami, nie wychodź z teatru! Zanim spotkaliśmy się na pierwszych jesiennych wydarzeniach odbywających się na naszych scenach, 4 lipca zaprosiliśmy do uczestnictwa w “Weselnych zapowiedziach”, performatywnym przejściu z Lasku Bródnowskiego do Parku Rzeźby na Bródnie, z udziałem Pawła Althamera i Agnieszki Olsten. Partnerem merytorycznym wydarzenia było Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Spacer stanowił symboliczny akt wyjścia z lockdownu, będąc jednocześnie prologiem wrześniowego „Wesela na Bródnie” – plenerowego wydarzenia finałowego projektu inspirowanego „Weselem” Stanisława Wyspiańskiego według pomysłu Pawła Althamera i Agnieszki Olsten, które odbyło się 12 września z udziałem mieszkanek i mieszkańców Warszawy.
2 października, w epidemicznym “okienku” odbyła się sceniczna premiera spektaklu “Stream” w reż. Katarzyny Minkowskiej (laureatki nagrody Debiut TR 2018) na podstawie tekstu Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka realizowanej w ramach linii nowych talentów TR Warszawa. “Stream” to inspirowany greckimi mitami i prawdziwymi wydarzeniami spektakl o cyfrowej e-generacji, dla której wirtualna przestrzeń staje się ważniejsza od życia. W czasie pandemicznego lockdownu twórcy i twórczynie rozwijali swoje postaci poprzez internetowy projekt “R.I.P. KORE”. Punktem wyjścia do pracy nad przedstawieniem były streamingi, polskie i zagraniczne wideoblogi oraz film dokumentalny "Mommy Dead and Dearest” w reżyserii Erin Lee Carr (2017). Próby do spektaklu odbywały się wiosną 2020 roku, internetowe odsłony projektu “R.I.P. KORE” publiczność TR Online śledziła na profilach postaci na portalach społecznościowych, oraz podczas cotygodniowych streamów na Facebooku.
Kolejna premiera TR Warszawa – “2020: Burza” w reżyserii Grzegorza Jarzyny według scenariusza Grzegorza Jarzyny i Weroniki Murek odbyła się na scenie TR Warszawa/ATM Studio i była transmitowana za pośrednictwem nowo powstałej platformy online.trwarszawa,pl. “2020: Burza” to opowieść wielu wariantów – opracowywanych za pomocą nieustannie uczącej się sztucznej inteligencji. Na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci. Specjalnie zaprojektowany dla spektaklu program AI (Artificial Intelligence) gromadzi w czasie rzeczywistym informacje i opinie od zespołu twórczo-realizatorskiego oraz publiczności poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie ankiety przed spektaklem. Na podstawie tych informacji system podejmuje decyzje o układzie wariantów scen, charakterze muzyki i oświetlenia. A docelowo udoskonala spektakl tak, aby w kolejnych wariantach przynosił jak największą satysfakcję zespołowi twórczemu i publiczności Ostatniemu etapowi pracy nad spektaklem “2020: Burza” towarzyszył blog autorstwa Weroniki Murek https://2020burza.trwarszawa.pl/. 20 października w ramach wprowadzenia do najnowszej premiery TR Warszawa odbyły się otwarte warsztaty literackie prowadzone przez Weronikę Murek we współpracy z zespołem edukacji TR Warszawa. Przedmiotem warsztatów była praca nad tekstami uczestników i wspólne działania redakcyjne. Wybrane teksty zostały wykorzystane w pracy nad spektaklem "2020: Burza".
PLANOWANE TOURNEE
Z powodu pandemii 7 wyjazdów zespołu TR Warszawa na festiwale i wydarzenia artystyczne odbywające się kraju i za granicą zostały odwołane lub przeniesione na późniejsze terminy. 20 marca 2020 roku „Inni ludzie” w reż. Grzegorza Jarzyny mieli otworzyć 41. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W maju „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó miały otworzyć prestiżowy Kunstenfestivaldesarts w Brukseli (Belgia). Warto podkreślić, że po raz pierwszy w historii Kunstenfestivaldesarts polski teatr miał zainaugurować program tego wyjątkowego, progresywnego wydarzenia, promującego poszukiwania artystyczne i eksperyment w sztuce. W maju br. w Białymstoku planowane były także pokazy „Puppenhaus. Kuracja” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego. W czerwcu miał odbyć się Athens & Epidaurus Festival w Atenach (Grecja), w którego programie znalazły się „Cząstki kobiety”. W lipcu na 74. Festival d’Avignon w Awinionie (Francja) w programie głównym tego jednego z najważniejszych festiwali teatralnych na świecie miało się odbyć 8 pokazów spektaklu „Cząstki kobiety”. Spektakl TR Warszawa miał zostać pokazany na stworzonej specjalnie dla Tadeusza Kantora w 1985 roku scenie Gymnase du Lycée Aubanel. Tym samym zespół TR Warszawa miał po 13 latach powrócić do Awinionu. W sierpniu TR Warszawa miał być obecny na Gothenburg Dance & Theatre Festival w Göteborgu (Szwecja) ze spektaklem „Fantazja” w reż. Anny Karasińskiej, a we wrześniu w Bohum (Niemcy) na interdyscyplinarnym, prestiżowym Ruhrtriennale ze spektaklem „Cząstki kobiety”. Wraz z partnerami mamy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli poinformować o przeniesionych z 2020 roku terminach prezentacji spektakli TR Warszawa na polskich i międzynarodowych scenach.
FESTIWALE ONLINE
We wrześniu i w listopadzie rejestracje spektakli TR Warszawa prezentowane były na międzynarodowych festiwalach oraz przeglądach online. W ramach 4. Showcase. Generation After, organizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza, TR Warszawa pokazał trzy spektakle: “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady” w reż Katarzyny Kalwat, “Woyzeck” w reż. Grzegorza Jaremko oraz “Wracać wciąż do domu” w reż. Magdy Szpecht. Festiwal prezentuje najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej kuratorkom i kuratorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki. W przeglądzie, organizowanym przez Nowy Teatr w Warszawie we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Komuną/Warszawa, STUDIO teatremgalerią, TR Warszawa, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera i Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, zaprezentowane zostały spektakle takich twórców i twórczyń jak: Wojciech Grudziński, Grzegorz Jaremko, Katarzyna Kalwat, Anna Karasińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Anna Nowak, Jędrzej Piaskowski, Anna Smolar i Magda Szpecht. “Cząstki Kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó znalazły się w programie Ruhrtriennale, którego tegoroczna odsłona odbyła się online.
W ramach listopadowej online’owej odsłony 10. Festiwalu Fast Forward organizowanego po raz 10. przez Staatsschauspiel Dresden Festiwal Fast Forward, pokazany został "Woyzeck" w reż. Grzegorza Jaremki, laureata nagrody Debiut TR 2017. Festiwal prezentuje najciekawsze spektakle teatralne z całej Europy, z naciskiem na poszukiwania nowego języka teatralnego wśród młodej generacji twórców. W programie tegorocznego jubileuszowego festiwalu, obok spektaklu TR Warszawa, znalazły się przedstawienia z Czech, Estonii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec i Węgier.
NAGRODY
Grzegorz Jarzyna otrzymał Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii teatr za reżyserię, adaptację i scenografię “Innych ludzi” Doroty Masłowskiej,. Nagroda, ustanowiona przez Sejmik Województwa Mazowieckiego, przyznawana jest corocznie artystkom i artystom tworzącym na Mazowszu w czterech kategoriach: literatura, muzyka, sztuki plastyczne i teatr za wybitne dzieło bądź kreację powstałe w roku poprzedzającym. Celem i ideą wyróżnienia jest promocja wybitnych dzieł i artystek i artystów mazowieckich – z pochodzenia lub wyboru – przyczyniających się do wzrostu rangi regionu na mapie kulturalnej Polski i Europy.
Zespół TR Warszawa otrzymał także wyróżnienie w ramach badania #KulturaWCzasachPandemii – dla instytucji przodującej w działaniach online w czasie wiosennego lockdownu spowodowanego pandemią (program TR Online).
Jesienią 2020 roku, stworzony przez zespół edukacji TR Warszawa wraz z zespołami edukacji Teatru Powszechnego im Zygmunta Hübnera, Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie program KULTOUR został wyróżniony 11. Warszawską Nagrodą Edukacji Kulturalnej w kategorii Instytucje Artystyczne i Muzea. KULTOUR to międzyinstytucjonalny program edukacyjny, którego celem jest poszerzenie kompetencji kulturowych młodzieży poprzez zapoznanie jej ze sztuką współczesną. Pierwsza odsłona programu KULTOUR realizowana w roku szkolnym 2019/2020 zdobyła 2. nagrodę 11. WNEK.
WIĘCEJ NIŻ WIDZ!
We wszystkich działaniach na rzecz rozwoju publiczności zespołowi TR Warszawa przyświeca hasło: WIĘCEJ NIŻ WIDZ!. Pracujemy na rzecz zwiększania i pogłębiania uczestnictwa w kulturze. W tym procesie kluczowe jest budowanie głębokich, trwałych relacji pomiędzy instytucjami i organizacjami kultury a publicznością oraz angażowanie społeczności odbiorczyń i odbiorców w działania instytucji i organizacji – począwszy od uczestnictwa w wydarzeniach po współtworzenie instytucji. Działamy na rzecz zwiększania dostępu do kultury rozumianego bardzo szeroko – zarówno jako rozpoznanie i dostosowanie programu do potrzeb uczestniczek i uczestników, jak i likwidowanie barier komunikacyjnych i architektonicznych, a także dostosowanie programu dla grup z niepełnosprawnościami słuchu, wzroku i ruchu (TR bez Barier). Intensywnie pracujemy nad docieraniem do osób mieszkających nie tylko w Warszawie i okalającej ją metropolii, ale i poza nią – w całej Polsce i za granicą. Niezmiernie cieszy nas, że coraz więcej ludzi poznaje TR Warszawa i powraca do nas bez względu na to, czy prowadzimy działalność na naszych scenach czy działamy online.
Bezcennym narzędziem rozwoju i wzmacniania relacji z publicznością jest nasz program – artystyczny oraz edukacyjny. Możemy pochwalić się wieloma cyklami inicjowanych i programowanych przez zespół edukacji TR Warszawa długofalowych projektów i wydarzeń specjalnych. Wszystkie programy dopasowane są do różnorodnych potrzeb i preferencji odbiorców i odbiorczyń.
W roku 2020 zrealizowaliśmy zaplanowany program edukacyjny, przenosząc – na czas wiosennego i jesiennego lockdownu – większość wcześniej przygotowanych działań do internetu.
W pierwszych miesiącach 2020 roku odbyły się warsztaty z cyklu Mama, tata do teatru! – programu skierowanego do rodzin z małymi dziećmi; warsztaty Starter dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pozostałe cykle odbyły się częściowo na żywo - w siedzibach TR Warszawa/Marszałkowska 8 i TR Warszawa/ATM Studio, a częściowo online: kolejna odsłona programu dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi i utrudnionym dostępem do kultury TR bez Barier – we współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier, Warsztaty Otwarte – cykl spotkań teatralnych dla wszystkich zainteresowanych teatrem i spektaklami TR Warszawa, Teren Edu – program warsztatów do spektakli z repertuaru skierowany do studentek, studentów, absolwentek i absolwentów wyższych uczelni; Trochę kultury! i Shakespeare współczesny – program warsztatów dla młodzieży licealnej; KULTOUR cykl spotkań ze sztuką współczesną dla młodzieży, organizowany wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera.
Zrealizowaliśmy także kolejną odsłonę projektu Mały TR, w ramach którego w 2020 przeprowadziliśmy cykl specjalistycznych warsztatów dla nauczycielek i nauczycieli nauczania przedszkolnego oraz nauczania początkowego, uczących w szkołach podstawowych i przedszkolach w całej Polsce. Pierwsze dwa cykle odbyły się stacjonarnie, w czasie poluzowania obostrzeń (w okresie czerwiec-wrzesień 2020), kolejne cykle odbyły się online. Grupy robocze wraz z zespołem twórczym (pedagożkami teatru, tutorkami, game designerem, rysowniczką) przygotowały grę pod nazwą “Zielona Misja”, służącą do nauki pracy zespołowej i prowadzenia zajęć przez nauczycieli i nauczycielki.
W roku 2020 kontynuujemy trzyletni program TiSZ TR (Teatr i Szkoła), skierowany do uczennice i uczniowie oraz kadry szkół ponadpodstawowych, w ramach którego uczennice i uczniowie XIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli regularnie biorą udział w warsztatach prowadzonych przez pedagogów i pedagożki teatru. 4 lipca na zakończenie drugiego roku realizacji projektu odbył się wernisaż wirtualnej wystawy prac wideo “Gdzie jesteście”, stworzonej przez uczennice XIII LO pod opieką reżyserską Wojtka Ziemilskiego. Prace, dostepne na stronie tisz.trwarszawa.pl są opowieścią o młodych twórczyniach, ale także refleksją na temat czasu pandemii widzianej oczami nastolatek. Prace były cennym punktem odniesienia we wrześniowych i październikowych rozmowach nauczycielek i nauczycieli z młodzieżą o trudnym dla wszystkich czasie i odbudowania więzi. Program TiSZ TR (Teatr i Szkoła) 2019-2021 zakłada zarówno pracę pedagogiczno-teatralną z całymi klasami jak i pracę indywidualną małych grup z artystami – stąd obecność Wojtka Ziemilskiego w 2020 i Anny Karasińskiej w 2019 roku (pokaz performatywny pt. “Topnienie”).
W ramach pracy na rzecz dostępności, czyli projektu TR BEZ BARIER, teatr podjął działania zmierzające do jak najszerszego udostępniania kultury osobom z niepełnosprawnościami. Zakupiona została pętla indukcyjna, dzięki której osoby z niepełnosprawnością słuchu, posługujące się aparatami z cewką indukcyjną, mogą bez przeszkód słyszeć zarówno spektakle (na obu scenach) jak i pozostałe wydarzenia towarzyszące. Opatrzyliśmy polskimi napisami wszystkie pokazy rejestracji spektakli, pokazywanych w cyklu “Zostań w domu, nie wychodź z teatru”.. W programie tegorocznego Festiwalu Kultury bez Barier znalazł się spektakl “Męczennicy” w reż. Grzegorza Jarzyny z audiodeskrypcją, polskimi napisami oraz tłumaczeniem na PJM.
W 2020 roku nawiązaliśmy także współpracę z Fundacją Nowe Horyzonty. W ramach organizowanego przez FNH Festiwalu Kino Dzieci - w sekcji Kino Dzieci o wychowaniu odbył się webinar oraz warsztaty współorganizowane przez TR Warszawa.
Przygotowaliśmy także nowe propozycje programowe, reagując na zmieniającą się rzeczywistość. W czerwcu TR Warszawa stworzył na Facebooku grupę Więcej niż widz!, gromadzącą społeczność zainteresowaną aktywnym uczestnictwem w kulturze poprzez udział w spotkaniach, webinarach i warsztatach. W okresie od czerwca do grudnia 2020 roku do grupy dołączyło ponad 800 osób. Od sierpnia, co dwa tygodnie w grupie Więcej niż widz! prowadzone są na żywo webinary, pod nazwą INSPIRATOR DZIAŁAŃ KULTURALNYCH. Spotkania moderowane i programowane są przez Annę Kurelską i Annę Rochowską. W webinarach uczestniczą eksperci i ekspertki z różnych dziedzin kulturalnych. Każdy webinar tłumaczony jest symultanicznie na PJM, a rozmowy prowadzone są w taki sposób, aby nic istotnego nie umknęło osobom niewidomym, a zatem z zachowaniem podstawowych zasad audiodeskrypcyjnych. Tematy rozmów inspirowane są zarówno repertuarem teatru jak i bieżącymi wydarzeniami kulturalnymi oraz zmianami zachodzącymi w sposobach uczestnictwa w kulturze. Odbiorcami webinarów są osoby zainteresowane i/lub związane z kulturą i edukacją w całej Polsce. Wszystkie odcinki INSPIRATORA DZIAŁAŃ KULTURALNYCH można znaleźć na kanale Youtube TR Warszawa. Projekty z zakresu edukacji kulturalnej (Mały TR oraz TiSZ TR) oraz kultury dostępnej (TR BEZ BARIER) teatr zrealizował dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Kultury).
PARTNERSTWA TR WARSZAWA
W 2020 roku rozwijaliśmy i pogłębialiśmy liczne partnerstwa z instytucjami i organizacjami kultury. Efektem współpracy z partnerami był szereg wydarzeń artystycznych, takich jak m. in. cykl pokazów filmowych FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA, realizowany wspólnie z Against Gravity, dystrybutorem i organizatorem największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych, Millennium Docs Against Gravity; koncerty awangardowej muzyki w ramach Avant Art Festival oraz współpraca z Ephemera by Unsound Festival, którego finałowe wydarzenie odbyło się na nowo powstałej platformie TR Online.
Kontynuujemy program TR Bez Barier realizowany we współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier, a także cykl spotkań młodzieży ze sztuką współczesną KULTOUR organizowany przez TR Warszawa wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, rozpoczęliśmy także współpracę z Fundacją Nowe Horyzonty. Jesteśmy aktywnym członkiem ADESTE Warszawa, w ramach którego wraz z innymi instytucjami kultury działamy na rzecz poszerzania uczestnictwa w kulturze. TR Warszawa był także partnerem organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza 3. konferencji Digital Cultures, skierowanej do twórców, twórczyń, odbiorców i odbiorczyń kultury cyfrowej. W ramach konferencji Grzegorz Jarzyna opowiedział o pracy nad projektem “G.E.N VR”, a scena TR Warszawa była miejscem wystawy VR Showcase. Zespół TR Warszawa wziął udział również w konferencji nowych technologii scenicznych “Scena Jutra”, organizowanej przez Teatr Wielki – Operę Narodową i firmę Prolight, w ramach której Natalia Dzieduszycka, Grzegorz Jarzyna, Anna Klammer i Roman Pawłowski opowiedzieli o założeniach architektonicznych i możliwościach technologicznych nowej siedziby TR Warszawa na Placu Defilad.
ROZWÓJ INSTYTUCJI
W mijającym roku wprowadziliśmy kolejne zmiany w sposobie funkcjonowania teatru, oparte na opracowanym ponad dwa lata temu nowym regulaminie organizacyjnym. To kolejny krok w stronę tworzenia nowego modelu instytucji kultury. Na początku 2020 roku zespół TR Warszawa ogłosił m.in. wypracowaną w sezonie 2019/2020 strategię w obszarze otwartości i transparentności finansowej teatru oraz zaprezentował nową politykę ustalania wynagrodzeń twórców i twórczyń pracujących przy produkcjach spektakli i wydarzeń artystycznych w TR Warszawa. To wynik „Strategii zespołu TR Warszawa 2019-2023. TEATR OTWARTY”, wyznaczającej kierunki naszego rozwoju w najbliższych latach, aż do otwarcia nowej siedziby teatru na Placu Defilad. W strategii rozwoju zespołu TR Warszawa, wśród najważniejszych celów do osiągnięcia, zapisane zostały transparentne zasady ustalania budżetów i wynagrodzeń. Zobowiązaliśmy się także do stosowania czytelnych i korzystnych warunków współpracy z twórcami i twórczyniami. Realizując ten cel TR Warszawa ogłosił politykę ustalania wynagrodzeń twórców i twórczyń wraz z siatką wynagrodzeń. To kolejny ważny dokument regulujący obszar pracy artystycznej w polskim teatrze publicznym. Wprowadzony w marcu 2020 roku stan epidemii wywołał potrzebę znalezienia i uruchomienia nowych form kontaktu z publicznością oraz sposobów działalności teatralnej. Doświadczenie działalności TR Online w czasie kwarantanny przyczyniło się do stworzenia nie używanych dotąd wirtualnych przestrzeni dla sztuk performatywnych, nie tylko na czas kryzysu. Dlatego wiosną 2020 roku w zespole TR Warszawa wypracowaliśmy “Strategię TR Online na lata 2020-2023”, której celem jest zbudowanie warunków dla długofalowego rozwoju, produkcji i odbioru wartościowych artystycznie wydarzeń performatywnych oraz programu towarzyszącego w internecie.
NOWI CZŁONKOWIE ZESPOŁU AKTORSKIEGO
W październiku 2020 roku do zespołu TR Warszawa dołączyło dwóch aktorów teatralnych i filmowych Jacek Beler i Mirosław Zbrojewicz. Pierwszym spektaklem Jacka Belera w TR jest “2020: Burza” w reż. Grzegorza Jarzyny. Mirosław Zbrojewicz powrócił do TR Warszawa po 18 latach, aktor był związany z TR Warszawa (dawniej: Teatrem Rozmaitości) w latach 1994-2001. Obecnie przygotowuje rolę w spektaklu “3SIOSTRY” w reż. Luka Percevala (prem. 16 kwietnia i 15 maja 2021 roku), produkowanego we współpracy TR Warszawa i Narodowego Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej.
Jacek Beler, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2009-2020 związany z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, w którym zagrał w takich spektaklach jak m.in. "Krzyczcie, Chiny!" (2015) w reż. Pawła Łysaka, "Każdy dostanie to, w co wierzy" (2016) w reż. Wiktora Rubina, "Klątwa" w reż. Olivera Frljicia (2017), "Superspektakl" w reż. Justyny Sobczyk i Jakuba Skrzywanka (2017), "Ach jak godnie żyli" (2019) w reż. Marcina Libera oraz "Capri. Wyspa uciekinierów" w reż. Krystiana Lupy (2019).
Zagrał w wielu filmach m.in. "Sęp" w reż. Eugeniusza Korina (2012), "Jesteś Bogiem" w reż. Leszka Dawida (2012), "Miasto 44" w reż. Jana Komasy (2014), "Performer" w reż. Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy (2015), "Powidoki" w reż. Andrzeja Wajdy (2016), "Kler" w reż. Wojciecha Smarzowskiego (2018), "25 lat niewinności" w reż. Jana Holoubka (2020), a także w serialach takich jak m.in. "Belfer" w reż. Łukasza Palkowskiego, "Wataha" w reż. Kasi Adamik, Michała Gajdy, Jana P. Matuszyńskiego i Olgi Hajdas (2016), "Ślepnąc od świateł" w reż. Krzysztofa Skoniecznego (2018), czy "Rojst" w reż. Jana Holoubka (2018).
W zespole TR Warszawa jest od października 2020 roku; jego pierwszym spektaklem w TR jest “2020: Burza” w reż. Grzegorza Jarzyny.
Mirosław Zbrojewicz, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutował w 1981 r. rolą Sukiennika w "Mistrzu Piotrze Pathelinie" na scenie Lubuskiego Teatru im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze. W latach 1993-1994 związany z Teatrem Szwedzka 2/4, gdzie zagrał m.in. w "Woyzecku" w reż. Wojciecha Maryańskiego. W latach 1994-2001 członek zespołu Teatru Rozmaitości (obecnie TR Warszawa), w którym stworzył wiele ról m.in. w "Bziku tropikalnym" w reż. Grzegorza Horst d'Albertisa (1997), "Historia o Miłosiernej, czyli Testamencie psa" w reż. Piotra Cieplaka (1997), "Magnetyzmie serca" w reż. Sylwii Torsh (1999), "Hamlecie w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999), "Księciu Myszkinie" w reż. Mikołaja Warianowa (2000). W latach 2003-2010 związany z Teatrem Studio im. Stanisława I. Witkiewicza (obecnie Teatrugalerii STUDIO), gdzie pracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą ("Mewa", "Bal pod Orłem"), Agnieszką Glińską ("Jak zostałam wiedźmą"), Iwanem Wyrypajewem ("Ożenek"), Nikołajem Koladą ("Rewizor"), Natalią Korczakowską ("Biesy"), Marcinem Liberem ("Koniec to nie my"). W latach kolejnych gościnnie zagrał w TR Warszawa m.in. w "2007: Macbeth" w reż. Grzegorza Jarzyny (2005), "Cokolwiek zdarzy się kocham cię" (2005) oraz "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" (2006), spektaklach w reż. Przemysława Wojcieszka. Od 2018 związany z Teatrem Polskim im. Arnolda Szyfmana, gdzie zagrał m.in. w "Królu" w reż. Moniki Strzępki (2018), "Wyzwoleniu" w reż. Anny Augustynowicz" (2018) i "Borysie Godunowie" w reż. Petera Steina (2019). Jedna z jego ostatnich realizacji teatralnych to tytułowa rola w "Królu Learze" w reż. Anny Augustynowicz, spektaklu koprodukowanym przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (prem. 2020). Mirosław Zbrojewicz zagrał w ponad dwustu serialach i filmach fabularnych i animowanych, m.in. komedii "Chłopaki nie płaczą" w reż. Olafa Lubaszenki (2000), "Płynących wieżowcach" (2013) w reż. Tomasza Wasilewskiego, "11 minutach" (2015) w reż. Jerzego Skolimowskiego, a także wielu spektaklach Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji. Jest też znanym aktorem dubbingowym. Od 1 października 2020 roku ponownie dołączył do zespołu TR Warszawa.
NOWA SIEDZIBA NA PLACU DEFILAD
Mijający rok był bardzo intensywnym czasem przygotowań do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę teatru na Placu Defilad. Po uchwaleniu 2 lipca 2020 roku przez Radę m.st Warszawy służebności gruntowej na wywłaszczonej działce pod budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej i teatru TR Warszawa, pod koniec lipca br. TR Warszawa złożył wniosek o pozwolenie na budowę teatru do Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Uzyskanie Pozwolenia na Budowę umożliwi rozpoczęcie długo oczekiwanej inwestycji, która wspólnie z nową siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej zmieni przestrzeń wokół Pałacu Kultury i Nauki i będzie jednym z symboli przyszłej nowoczesnej metropolii, jaką ma stać się Warszawa. Oba budynki autorstwa Thomas Phifer & Partners będą jednymi z najnowocześniejszych obiektów kultury w Polsce i staną się częścią Nowego Centrum Warszawy. Ich powstanie otworzy dla mieszkanek i mieszkańców miasta, a także odwiedzających stolicę gości i gościń nowe możliwości uczestnictwa w kulturze.
W 2020 roku została podpisana także cesja umowy zawartej pomiędzy Muzeum Sztuki Nowoczesnej a Thomas Phifer and Partners, projektantem kompleksu budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i siedziby TR Warszawa na Placu Defilad. Tym samym zostały przeniesione na TR Warszawa prawa i obowiązki dotyczące budynku przyszłej siedziby teatru, wynikające z tej umowy. To kolejny - ostatni etap przejmowania przez TR Warszawa roli prowadzącego swoją część inwestycji. W październiku TR Warszawa podpisał porozumienie ze Stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta, które skutkuje ogłoszonym przetargiem na “Wykonanie robót budowlanych, polegających na przebudowie przewodu wodociągowego DN 250 mm oraz usunięciu kolizji istniejącej instalacji zewnętrznej wodociągowej z projektowanym nowym budynkiem teatru". Oznacza to, że kolidujące instalacje infrastruktury miejskiej, które przebiegają przez działkę TR Warszawa, będą usuwane z terenu przeznaczonego pod budowę. Działka teatru zostanie w ten sposób “oczyszczona” z wszelkich kolizji.. Zakończenie tego etapu budowy przewidziane jest na koniec marca 2021.
TR ONLINE
Stan epidemii i związane z nim zamknięcie instytucji kultury, w tym teatrów, oper, baletów, filharmonii, muzeów, galerii i kin, które nastąpiło w połowie marca 2020 roku, wywołały konieczność poszukiwania nowych sposobów działalności artystycznej i form kontaktu z publicznością. TR Warszawa, jako jeden z pierwszych teatrów w Polsce, natychmiast zareagował na nową, pandemiczną rzeczywistość przenosząc większość swoich działań do sieci.
15 marca 2020 roku zainicjowaliśmy ogólnopolską akcję “Zostań w domu, nie wychodź z teatru”, w ramach której gościliśmy z transmisjami naszych przedstawień w domach przeszło 50 tysięcy osób w kraju i zagranicą. Pokazaliśmy w sumie 13 rejestracji przedstawień. Setki uczestników i uczestniczek wzięły udział w warsztatach i działaniach edukacyjnych online. W ramach akcji zachęcaliśmy także do oglądania stale dostępnych na portalu Ninateka.pl spektakli TR Warszawa takich jak m. in. “Bzik tropikalny” w reż. Horsta d’Albertisa, “Burza” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, “2007: Macbeth” i “Między nami dobrze jest” w reż. Grzegorza Jarzyny.
Podczas sobotnich spotkań online z zespołami twórców i twórczyń spektakli TR Warszawa oraz z zaproszonymi gośćmi rozmawialiśmy o procesie pracy nad spektaklami i o ważnych tematach, podejmowanych w naszych przedstawieniach. Przedmiotem rozważań był m. in.: kryzys więzi społecznych w “Innych ludziach”, problem przemocy seksualnej wobec dzieci w “Uroczystości”, mierzenie się z osobistą traumą i żałobą w “Cząstkach kobiety”, manipulowanie pamięcią o Holocauście w “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady”, oraz przywracanie pamięci o wypartych i zapomnianych postaciach wojny i okupacji w ”Puppenhaus. Kuracja”.
Czas pandemii i izolacji paradoksalnie zmniejszył dystans między zespołem teatru a publicznością. Nigdy wcześniej nie otrzymaliśmy tylu opinii, komentarzy, pytań na temat naszych przedstawień; tylu świadectw wsparcia i solidarności z teatrem i jego twórcami i twórczyniami.
“Rewelacja! Bardzo, bardzo dziękuję za możliwość obejrzenia spektaklu, bo czekałam na to kilka lat. Jeden z najlepszych spektakli jakie widziałam w życiu. Poruszająca treść, wspaniała gra aktorów. Na pewno obejrzę w realu”; “Bardzo dziękuję za ten spektakl, za ten prezent w czasie smutnym, bez teatru w realu. Szybkiego otwarcia życzę i pozdrawiam”; “Jeden z najważniejszych spektakli jakie widziałem w życiu. Byłem na nim trzykrotnie i za każdym razem byłem zmiażdżony. Wybitna teatralna uroczystość i wielkie, wielkie role”; “Spektakl dla jednych jest misją społeczną, moralitetem etc. Dla mnie to triumf TEATRU”; “Kolejne spotkanie z TR odejmuje mowę, choć chce się krzyczeć. Dziękuję za rewelacyjny spektakl”; “Dziękuję za ucztę teatralną” – to tylko niektóre z komentarzy, jakie co tydzień w czasie sobotnich transmisji spektakli pojawiały się na Facebookowym profilu TR Warszawa wiosną 2020 roku. Żywe, pełne zaangażowania reakcje utwierdziły nas w przekonaniu, że jako teatr publiczny realizujemy ważną społecznie misję: budujemy wspólnotę emocji i wartości, w których może odnaleźć się współczesny człowiek. Nieważne, czy jej miejscem jest sala teatralna, czy wirtualna scena TR Online.
Przez czas zamknięcia teatru staraliśmy się wspomagać współpracujących z TR Warszawa, a tymczasowo pozbawionych możliwości pracy twórców i twórczynie. Żadna z naszych zaplanowanych na ten rok produkcji nie została odwołana, przesunęliśmy tylko terminy premier na drugą połowę roku. Uruchomiliśmy nowe projekty dostosowane do przestrzeni internetu i odbierane wyłącznie cyfrowo. To “R.I.P. Kore” – internetowy prequel spektaklu Katarzyny Minkowskiej “Stream”, powstającego w ramach nagrody Debiut TR, w całości zrealizowany przez aktorki i aktorów w mediach społecznościowych oraz performans “Maria Klassenberg. Choreografie domowe” w reż. Katarzyny Kalwat, zapowiadający przełożoną na jesień premierę spektaklu-instalacji-wystawy “Maria Klassenberg”. Oba projekty miały charakter partycypacyjny – oprócz aktorek i aktorów TR Warszawa oraz Volksbühne Berlin, wzięli w nich aktywny udział nasze widzki i widzowie, po raz kolejny przekraczając barierę izolacji.
W trakcie trwania pandemii aktywnie włączyliśmy się także w globalną dyskusję o kształcie teatru w czasie izolacji. Grzegorz Jarzyna, Agata Kołacz i Roman Pawłowski wzięli udział w rozmowie Segal Talks organizowanej przez Segal Centre w Nowym Jorku. Byliśmy obecni na Online International Theatre Festival, organizowany przez The Theatre Times w ramach którego m. in. przedstawiciele i przedstawicielki zespołu twórczego pracującego nad “Burzą” Williama Szekspira w reż. Grzegorza Jarzyny wzięli udział w rozmowie o sytuacji, z jaką mierzą się zespoły teatralne w związku z epidemią koronawirusa oraz o specyfice pracy nad spektaklem prowadzonej zdalnie w czasie pandemii. TR Warszawa znalazł się także w gronie instytucji artystycznych, których produkcje rekomendowane były w ramach onlinowego programu Thalia International – międzynarodowego przeglądu rejestracji spektakli partnerskich teatrów hamburskiego Thalia Theater. Współtworzyliśmy również program, organizowany przez Volksbühne Berlin, międzynarodowego festiwalu POSTWEST, którego internetowa odsłona POSTWEST\\guess where odbyła się między 24 a 26 czerwca 2020 roku,a program zainaugurował performans “Maria Klassenberg. Choreografie Domowe”. O doświadczeniu i praktyce pracy w czasach wiosennego lockdownu opowiadaliśmy jesienią w ramach branżowych konferencji poświęconych kulturze cyfrowej. Natalia Dzieduszycka i Agata Kołacz wzięły udział w cyklu “Best of Poland”, w ramach organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza konferencji Digital Cultures. TR Warszawa wziął także udział w branżowej konferencji FOROOM, organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza. W ramach wydarzenia poświęconego wymianie dobrych praktyk i pomysłów na funkcjonowanie instytucji (sekcji “Well done”) opowiedzieliśmy o internetowym projekcie “R.I.P Kore” w reż. Katarzyny Minkowskiej , zrealizowanym wiosną 2020 roku.
TR Warszawa wziął udział także w konferencji New Visions of Reality 2 organizowanej pod hasłem INKUBACJA NOWEJ RZECZYWISTOŚCI, przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Konferencja poświęcona była pogłębionej analizie wydarzeń 2020 roku z perspektywy twórców, twórczyń, kuratorek i kuratorów kultury cyfrowej. Ramach w dyskusji "Kultura i sztuka w nowym cyfrowym świecie – kryzys, restart czy przebudowa?" opowiadaliśmy o programie TR Online i doświadczeniach zespołu TR Warszawa związanych z przeniesieniem działalności programowej do internetu w czasie wiosennej kwarantanny, a także o realizacji Strategii TR Online w najbliższych latach.
W grudniu z ramienia TR Warszawa Agata Kołacz moderowała konferencję Art Is Better With You/w stronę cyfrowej sceny poświęconą doświadczeniu instytucji sztuk performatywnych we wdrażaniu innowacji w podejmowanych projektach artystycznych. Organizatorami dwudniowej konferencji były Creative Europe Desk Poland i Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
W sezon 2020/2021 zespół TR Warszawa wkroczył przygotowany na ewentualność ponownego zamknięcia teatrów, ale także z wielką nadzieją na podtrzymanie relacji z widzami i widzkami oraz dalszy rozwój nowej publiczności, mieszkającej zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Misją TR Warszawa jest budowanie, wzmacnianie i pogłębianie relacji z naszą publicznością oraz podtrzymanie aktywności twórczej zespołu aktorskiego oraz współpracujących z TR twórców i twórczyń. Czas pandemii pokazuje, jak wielkie znaczenie ma kultura – w szczególności instytucje publiczne – dla podtrzymania spójności społecznej.
Z końcem października uruchomiliśmy platformę streamingową online.trwarszawa.pl wdrożoną dla TR Warszawa przez Insys Video Technologie. Pierwszym spektaklem transmitowanym za jej pośrednictwem prosto ze sceny TR Warszawa/ATM Studio byli “Inni ludzie” Doroty Masłowskiej w reż. Grzegorza Jarzyny (21 i 22 listopada). Niespełna tydzień później, 27 listopada odbyła się premiera online “2020: Burzy” na podstawie tekstu Grzegorza Jarzyny i Weroniki Murek w reż. Grzegorza Jarzyny, transmitowana z tej samej sceny. 13 grudnia odbyła się transmisja spektaklu “Ewelina płacze” w reż. Anny Karasińskiej granego na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8, a 18 i 19 grudnia publiczność w Polsce i na świecie za pośrednictwem platformy TR Online mogła zobaczyć transmisje “Cząstek kobiety” Katy Weber w reż. Kornéla Mundruczó (TR Warszawa/ATM Studio). 31 grudnia odbędzie się transmisja spektakli “Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej w reż. Grzegorza Jarzyny prosto ze sceny TR Warszawa/ATM Studio.
Transmitowanym od listopada 2020 roku spektaklom TR Warszawa nadana jest wyjątkowa oprawa, która ma dostarczać publiczności jak najpełniejsze doświadczenie teatralne.
Przedstawienia zapowiadane są na żywo przez aktorki i aktorów TR Warszawa, którzy odsłaniają kulisy teatru i wprowadzają publiczność w atmosferę teatralnego wieczoru. Bezpośrednio po transmisji zapraszamy widzki i widzów do uczestnictwa w realizowanych na żywo spotkaniach z twórcami i twórczyniami spektakli. Prowadzą je znani dziennikarze i dziennikarki. Dotychczas rozmowy prowadzili: Agnieszka Szydłowska (“2020: Burza”), Michał Nogaś (“Inni ludzie”), Adriana Prodeus (“Ewelina płacze”) oraz Paulina Reiter (“Cząstki kobiety”). Spotkania transmitowane na platformie TR Online oraz na profilu Facebook teatru, w formule włączającej publiczność do rozmowy. Widzki i widzowie zapraszani są do komentowania spektakli i zadawania pytań mailowo oraz za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Spektaklom towarzyszą przygotowywane przez zespół edukacji Warsztaty Otwarte online, które poprzez rozmowę i działania teatralne przybliżają uczestnikom i uczestniczkom tematykę spektaklu i jego formę. Warsztaty adresowane są do wszystkich widzów i sympatyków teatru bez względu na wiek i prowadzone są pod okiem pedagogów teatru.
TR ONLINE
POKAZY REJESTRACJI SPEKTAKLI W RAMACH AKCJI
ZOSTAŃ W DOMU, NIE WYCHODŹ Z TEATRU
marzec-czerwiec 2020
21 marca – “Cząstki kobiety”, reż. Kornél Mundruczó
28 marca – “Woyzeck”, reż. Grzegorz Jaremko
4 kwietnia – “Inni ludzie”, reż. Grzegorz Jarzyna
18 kwietnia – “Holzwege”, reż. Katarzyna Kalwat
25 kwietnia – “Ewelina płacze”, reż. Anna Karasińska
2 maja – “Robert Robur”, reż. Krzysztof Garbaczewski
9 maja – “Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady”, reż. Katarzyna Kalwat
16 maja – “R.I.P. KORE – FINAŁ. #AGON_NA_OLIMPIE”, reż. Katarzyna Minkowska
23 maja – “Puppenhaus. Kuracja”, reż. Jędrzej Piaskowski
30 maja – “Uroczystość”, reż. Grzegorz Jarzyna
31 maja – “Maria Klassenberg. Choreografie Domowe”, reż. Katarzyna Kalwat
6 czerwca – “Cokolwiek się zdarzy, kocham cię”, reż. Przemysław Wojcieszek
13 czerwca – “Chinka”, reż. Klaudia Hartung-Wójcik
20 czerwca – “Nietoperz”, reż. Kornél Mundruczó
27 czerwca – “Męczennicy”, reż. Grzegorz Jarzyna
TRANSMISJE NA ŻYWO SPEKTAKLI TEATRALNYCH ORAZ PREMIER
POKAZ REJESTRACJI OPERY
listopad-grudzień 2020
15-17 listopada – “Morderstwo Halita Yozgata”, reż. Ben Frost (festiwal Ephemera by Unsound; pokaz rejestracji opery)
21, 22 listopada – “Inni ludzie”, reż. Grzegorz Jarzyna (streaming live)
27 listopada – “2020: Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna (premiera, streaming live)
8, 28, 29 listopada – pokaz filmu “iHuman”, reż. Tonje Hessen Schei (cykl Film w TR. Against Gravity przedstawia)
13 grudnia – “Ewelina płacze”, reż. Anna Karasińska (streaming live)
18,19 grudnia – “Cząstki kobiety”, reż. Kornel Mundruczó (streaming live)
31 grudnia – “Między nami dobrze jest”, reż. Grzegorz Jarzyna (streaming live)
Na platformie online.trwarszawa.pl znajdują się także bezpłatnie udostępniane materiały w formule VOD (Video On Demand) - rozmowy z twórcami, materiały filmowe z wydarzeń towarzyszących premierom. Sukcesywnie będą pojawiały się na niej również nagrania spektakli archiwalnych oraz materiały edukacyjne umożliwiające pogłębianie wiedzy i doświadczanie sztuki.
TR ONLINE W LICZBACH (odsłona wiosenna i jesienna)
prawie 60 000 widzek i widzów, uczestniczek i uczestników spektakli oraz wydarzeń z programu TR Online
68 wydarzeń w programie TR Online w tym:
>> 22 spektakli teatralnych i performatywnych
>> 18 spotkań zespołu twórców i twórczyń z publicznością po projekcjach spektakli i wydarzeniach premierowych w ramach TR Online
>> 28 wydarzeń dodatkowych (warsztatów, wykładów)
107 rozmówców i rozmówczyń w czasie spotkań po projekcjach spektakli i wydarzeniach premierowych TR Online, w tym:
>> 29 twórców i twórczyń
>> 62 aktorek i aktorów
>> 7 gości specjalnych
>> 9 osób z zespołu TR Warszawa