31 maja rozpocznie się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu. Do 7 czerwca będzie można obejrzeć 13 tytułów, w tym 5 spektakli zagranicznych, w sumie odbędzie się 19 pokazów. Wśród najważniejszych zaproszonych reżyserów przyjadą Robert Wilson, Alvis Hermanis, Oliver Frljić, Aurélien Bory czy Luk Perceval.
Festiwal rozpocznie się spektaklem Przemiana (Litwa) – na podstawie opowiadania Franza Kafki – który wyreżyserował Oliver Frljić – znany polskiej publiczności z głośnej Klątwy w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Historia człowieka zmienionego w owada stawia pytanie o granice naszego współczucia. Jak i kiedy przestajemy dostrzegać w Innym człowieka?
Jedną z gwiazd festiwalu będzie amerykański reżyser Robert Wilson – czołowa postać teatralnej awangardy XX wieku. W Dorianie (Litwa/Niemcy), opartym na motywach z życia i twórczości Oscara Wilde'a, Wilson mistrzowsko rozwija fascynujący strumień obrazów i zabiera nas w niesamowitą podróż badającą złożone relacje między artystami a ich dziełami.
Pięknym wizualnie przedstawieniem jest Invisibili (Francja/Włochy) w reżyserii Auréliena Bory’ego. Inspiracją spektaklu był XV-wieczny fresk zatytułowany Triumf Śmierci, w którym reżyser dostrzegł klucz do badań współczesnych niepokojów. Na potrzeby spektaklu wykonano replikę na gigantycznym płótnie, a cztery tancerki i śpiewak wiernie odtwarzają bohaterów obrazu.
Na Kontakt przyjedzie też Alvis Hermanis – wielokrotny laureat Festiwalu Kontakt. Tym razem zaprezentuje Krainę głuchych (Łotwa), czyli roman- tyczny thriller o przyjaźni dwóch kobiet: głuchej tancerki Jaji i pracującej dla rosyjskiej mafii Rity.
Ostatnim spektaklem zagranicznym na festiwalu będą Wrogowie publiczni (Czechy) w reżyserii Jana Mikuláška. Przedstawienie zrealizo- wano na podstawie korespondencji pisarza Michela Houellebecqa z lewi- cowym filozofem Bernardem-Henrim Lévym. Ich rozbieżne światopoglądy, niczym wysoce łatwopalne substancje, tylko czekają na iskrę wzniecającą pożar.
Na Festiwalu widzowie zobaczą również spektakl wybitnego belgijskiego reżysera Luka Percevala. Pewnego długiego dnia (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) jest autorską wersją dramatu O’Neilla, interpretowanego przez pryzmat współczesnej problematyki uzależnień.
Za kolejny spektakl goszczący na Kontakcie, czyli Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję (koprodukcja Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielach oraz Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie), reżyser Mateusz Pakuła został nominowany do Paszportów Polityki 2023.
To osobista opowieść o procesie umierania jego ojca, ale też historia bezradności i wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia oraz Kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia.
Niepokój przychodzi o zmierzchu (Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego) wyreżyserowany przez Małgorzatę Wdowik to wizualna opowieść o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i wyobraźni.
Łukasz Twarkowski znany toruńskiej publiczności z przedstawienia Lokis (2018) pokaże The Employees (STUDIO teatrgaleria w Warszawie). Pracownicy statku kosmicznego 6000, pod czujnym okiem tajemniczej Organizacji, eksplorują odległą planetę. Kto spośród nich jest człowiekiem, a kto podobnym do człowieka humanoidem?
Widzowie wybiorą się także po sąsiedzku do Bydgoszczy, aby obejrzeć spektakl o zmierzchu dyktatury rumuńskich przywódców, czyli Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki) w reżyserii Wojciecha Farugi.
Na Festiwalu zaprezentują się również gospodarze. Na kameralnej Scenie na Zapleczu pokazane zostaną przedstawienia Teatru Horzycy: Dropie w reżyserii Marcina Libera, Dzikie palmy w reżyserii Aleksandry Bielewicz (koprodukcja z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie) oraz Jeden i Jedna pod opieką artystyczną Łukasza Czuja.
W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się koncerty zespołów Nagrobki (na dziedzińcu ratusza) i Hańba! (na dużej scenie Teatru Horzycy) oraz Silent Disco w klubie festiwalowym (Wejściówka). Ponadto w CKK Jordanki odbędą się targi technologii multimedialnych, wykorzystywanych we współczesnym teatrze i instytucjach kultury. Wystawcy zaprezentują najnowsze osiągnięcia technologiczne, które rewolucjonizują postrzeganie nowoczesnych form wyrazu w kulturze.
***
JURY
Przedstawiamy skład Jury 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt: Wioleta Deczewa – profesor teatrologii na Nowym Uniwersytecie Bułgarskim w Sofii (Bułgaria), Raluca Rădulescu – dziennikarka teatralna, kuratorka, tłumaczka (Rumunia), Thomas Irmer – krytyk teatralny (Niemcy).
NAGRODY
W tym roku przyznane zostaną następujące nagrody: Nagroda Główna Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Piotra Całbeckiego; Nagroda dla najciekawszej osobowości festiwalu – Nagroda Prezydenta Miasta – Pawła Gulewskiego; Nagroda dla najlepszego aktora; Nagroda dla najlepszej aktorki; Wyróżnienie dla aktora; Wyróżnienie dla aktorki; Nagroda ZASP im. Zdzisława Maklakiewicza za najlepszy epizod aktorski oraz Nagroda Młodych.