Jednym z najważniejszych osiągnięć zakończonego w piątek Kongresu Kultury Polskiej wydaje mi się pojawienie się możliwości gruntownej zmiany ponurej sytuacji wokół mediów publicznych. Podczas Kongresu powstał bowiem komitet obywatelski, który ma ambicje, by w dość rewolucyjny sposób przedefiniować publiczne media - zarówno pod względem ich struktury, finansowania czy zarządzania, jak i pod względem społecznej kontroli nad nimi - mówi Agnieszka Holland w Dzienniku Gazecie Prawnej
Myślę, że jesteśmy intelektualnie gotowi, by przygotować projekt nowej ustawy medialnej dość szybko - może nawet w ciągu trzech, czterech miesięcy. W ramach komitetu wykształci się na pewno grupa robocza, która będzie pracować przy wsparciu prawników, legislatorów i medioznawców. W jaki sposób? Sama oczywiście nie jestem legislatorem, ale z tego, na ile zdążyłam się zorientować - a intuicję tę zdają się potwierdzać moi koledzy - w niemal każdym z ostatnich projektów ustawy medialnej, łącznie z istniejącym już projektem obywatelskim, jest bardzo wiele elementów do wykorzystania. Samej ustawy nie trzeba więc będzie pisać od zera. Ale nie da się jej lekko przepisać czy też złożyć z istniejących fragmentów. Bo tym, co będzie w niej naprawdę nowe, będzie logika i filozofia myślenia o mediach publicznych. Co więcej - właśnie teraz mamy po raz pierwszy od dwudziestu lat do czynienia z sytuacją, w której taka inicjatywa ma realne szan