Tym wspólnym tytułem objął Marian Hemar cykl czterech jednoaktówek powstałych w latach jego twórczości emigracyjnej w Londynie. Znakomity autor tekstów piosenek, poeta, komediopisarz, twórca kabaretowy lat międzywojennych, po 1945 roku znalazł się na emigracji. Jego twórczość powojenna, choć równie różnorodna, różni się od poprzedniej tonem nostalgii i tęsknoty za krajem. Właśnie w tym cyklu jednoaktówek Hemar odwołuje się do tego, co najcenniejsze w tradycji polskiej kultury. Bohaterami kolejnych części cyklu są postaci panteonu narodowej sztuki: Ignacy Krasicki, Jan Kochanowski, Aleksander Fredro, Fryderyk Chopin, Cyprian Kamil Norwid. Od emigracyjnej, pełnej swarów i żalów rzeczywistości uciekał dawny satyryk w wielką narodową poezję, objawiając się przy tym jako mistrz literackiego pastiszu z równą zręcznością imitujący bajki Krasickiego, jak i romantyczne, ciemne nastroje Norwida. Dla tej sentymentalnej zaba
Tytuł oryginalny
To, co najpiękniejsze
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Wyborcza Gazeta Stołeczna nr 170