Spektakl to bezczelna manifestacja, afirmacja przypadkowości, przeprowadzona jednak konsekwentnie i wiarygodnie - o "Because" w choreografii Idana Cohena w Śląskim Teatrze Tańca pisze Natalia Wilk z Nowej Siły Krytycznej.
Przyjęło się uważać, że nie ma skutku bez przyczyny. Pogląd ten jednak należałoby odrzucić, oglądając najnowszą produkcję Śląskiego Teatru Tańca - "Because" w choreografii Idana Cohena. Jak sugeruje tytuł - spektakl stanowi odpowiedź. Tajemnicą pozostaje pytanie Absurd? Zdecydowanie - spektakl ŚTT zbudowany jest na paradoksach, sprzecznościach i skrajnościach. Przedstawienie można podzielić na dwie części. Spokojnemu, hipnotycznemu nieomal rytmowi początkowych fragmentów, przeciwstawione zostały energia i szaleństwo drugiej połowy. Choreografie kolejno pojawiających się na scenie sześciorga tancerzy określa jedna sekwencja ruchowa, stanowiąca podstawę ich zindywidualizowanych układów. Ruch paradoksalnie wydaje się jednocześnie poszarpany i płynny. Cięcia nie oznaczają bowiem nigdy gwałtownego wytracenia energii. Ciała poruszają się powoli, by - podobnie jak muzyka - zapętlić się w jakimś ruchu lub zmienić uporządkowany schemat, z