W dziale "Arts" na stronie "The New York Times" pojawił się artykuł "Polska Opera Narodowa lśni". Rebecca Schmid pisze w nim o "Kupcu weneckim" Andrzeja Czajkowskiego, wystawionym w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, ale przede wszystkim chwali postępy techniczne, międzynarodowe kontakty i interdyscyplinarne podejście - pisze Katarzyna Ryzel w Ruchu Muzycznym.
Wystawienie opery, napisanej trzydzieści lat temu przez Czajkowskiego, który urodził się w Warszawie w żydowskiej rodzinie (...), pokazuje, jak bardzo polski teatr operowy zmienił się od czasów komunistycznej izolacji i problemów ekonomicznych, które po niej nastąpiły. Teatr Wielki nawiązał współpracę z najbardziej znanymi scenami europejskimi, nie tracąc przy tym związków z rodzimym repertuarem. O Teatrze Wielkim-Operze Narodowej pisze Schmid w kontekście historyczno-gospodarczym, skupiając się na rozwoju instytucji w ostatnich czasach: W pokomunistycznych latach dziewięćdziesiątych Teatr nie miał funduszy, by nawiązywać współpracę z partnerami z Europy Środkowej, co zapewne podniosłoby jego prestiż i dało możliwość poszerzenia repertuaru o rzadko wykonywane współczesne dzieła. Na szczęście poprawa gospodarcza po przyłączeniu się Polski do Unii Europejskiej i obrotne zarządzanie instytucją pozwoliły Wielkiemu na powrót do świetnoś