EN

25.02.2011 Wersja do druku

Teoria widzenia podłości

"Powidoki" w reż. Macieja Wojtyszki w Teatrze TV. Pisze Joanna Derkaczew w Gazecie Wyborczej.

Spektakl o związku Władystawa Strzemińskiego i Katarzyny Kobro pokazuje historię artystów, którzy walczyli z konwencjami, reżimem, zalewającym Polskę bezguściem, a przede wszystkim - ze sobą nawzajem. "Od złego gustu krok do wynarodowienia, a od tego - do zbrodni!" - krzyczał prof. Władysław Srzemiński (Mariusz Wojciechowski) podczas swojej rozprawy rozwodowej. Malarz, twórca teorii unizmu miał wkrótce osobiście doświadczyć, jak trafiia to była diagnoza. Z rzezbiarką Katarzyną Kobro (Nina Czerkies) rozstawał się zaraz po wojnie, w momencie gdy każda dziedzina życia poddawana była ideologicznej weryfikacji. Najczęściej okazywało się jednak, że zaskakująco wiele podłości dochodzi do głosu nie z powodu "błędów systemu", ale na skutek działania złej woli, głupoty, zawiści. Wyłącznie od kaprysu urzędnika zależało na przykład, czy Strzemińskiemu wpisano w papierach "artysta nowoczesny" (a więc przyjazny władzy i ludowi), czy "artysta aw

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teoria widzenia podłości

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 46 - dodatek Gazeta Telewizyjna

Autor:

Joanna Derkaczew

Data:

25.02.2011

Realizacje repertuarowe