Państwowy Teatr Nowy w poszukiwaniu ciekawego i wartościowego repertuaru sięgnął po sztukę brazylijskiego pisarza Alfredo Dias Gomesa; "Ten, który dotrzymuje słowa". Sztuką tą teatr kontynuuje linię laicyzacji myślenia swoich widzów; przejawem tej działalności było i zostanie w naszej pamięci świetne przedstawienie "Historii o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim".
Założeniem Gomesa, jak wynika z jego słowa wstępnego do sztuki, było stworzenie utworu o charakterze uniwersalnym, opartym na odwiecznym konflikcie jednostki z władzą. Gomes pisze: "Pomysł napisania sztuki zrodził się we mnie przede wszystkim ze świadomości, że jestem... pozbawiony siły do korzystania z wolności, którą mi w zasadzie przyznano. "Ten, który dotrzymuje słowa" jest niejako wynikiem walki, jaką ja prowadzę ze społeczeństwem o prawo wyboru własnej drogi, a nie tej którą społeczeństwo mi narzuca. Pisałem ten dramat pod wpływem rozterki wewnętrznej, która dręczy mnie nieustannie, ponieważ wiem, że za egzystencję moją muszę płacić prostytucją całkowitą lub częściową. Ze-Osiołek zdobywa się na to, co ja pragnąłbym uczynić; umiera, żeby nie ustąpić... Każdy z nas, tak jak Ze-Osiołek, ma swoje długi do spłacenia. Bogu, Diabłu, czy jakiejś Idei. Niebezpieczne są wszelkie wypowiedzi pisarskie na temat własnych dzieł, od