Debiut reżyserski Edmunda Wiercińskiego nosił wyraźnie cechy buntu, żeby nie powiedzieć - rewolucji. W czasie nieobecności Osterwy w Wilnie 17 marca 1927 roku zespół drugiej "Reduty" wystąpił z prapremierą "Snu" Felicji Kruszewskiej. Spektakl zyskał szybko miano wydarzenia artystycznego. Pisano o narodzinach "teatru formy", do powszechnych należało przekonanie, o ekspresjonistycznej estetyce widowiska. Dunin-Marcinkiewicz odtworzył nawet w akwarelu postać Zielonego Pajaca - legendarną dziś kreację Wiercińskiego. Wiele rozprawiano o kubistycznych projektach scenografa - Iwo Galla. Przedstawienie wileńskie stanowiło wyraźną polemikę, kontrpropozycję dla naturalistycznej konwencji teatralnych dokonań Juliusza Osterwy. Półtora roku później Wierciński wznowieniem inscenizacji "Snu" rozpoczął poznański okres dyrekcji w Teatrze Nowym. 16 maja 1928 roku gościnne występy na scenie "Ateneum" były okazją do zaprezentowania "Snu" publiczn
Tytuł oryginalny
Teatralny "Sen" Felicji Kruszewskiej
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 12