EN

3.02.2009 Wersja do druku

Teatralna wolnoamerykanka

"Versus. W gęstwinie miast" w reż. Radosława Rychcika w Teatrze Nowym w Krakowie. Pisze Joanna Targoń w Gazecie Wyborczej - Kraków.

"Versus" Radka Rychcika w Teatrze Nowym to spektakl ekscentryczny. Teatralny esej prowokujący pytania na temat natury widowiska teatralnego, oczekiwań widzów, przemocy na scenie i w życiu. "Versus" to rozpisana na czwórkę aktorów adaptacja "W gęstwinie miast" Brechta. Aktorów-zawodników, bo Rychcik przeczytał sztukę Brechta poprzez rozważania Rolanda Barthes'a na temat wolnoamerykanki. Dla Barthes'a wolnoamerykanka to widowisko pełne przesady, wyrazistych znaków, porównywalne z teatrem greckim. "Nie ma znaczenia, czy namiętności są autentyczne - publiczność żąda nie namiętności, ale ich obrazu. Widz nie życzy sobie oglądać rzeczywistego cierpienia walczących; on jedynie smakuje doskonałość ikonografii. To nieprawda, że jest to widowisko sadystyczne; jest to tylko widowisko w pełni czytelne. Problem prawdy w wolnoamerykance, podobnie jak w teatrze, nie istnieje" - pisze filozof. Cytuję Barthes'a, bo od jego tekstu rozpoczyna się spektakl. Na puste

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teatralna wolnoamerykanka

Źródło:

Materiał nadesłany

gazeta wyborcza - Kraków nr 28 online

Autor:

Joanna Targoń

Data:

03.02.2009

Realizacje repertuarowe