Od blisko siedmiu dekad teatry publiczne są stałym elementem pejzażu kulturalnego Europy, a nikt wcześniej nie pokusił się o opis tego zjawiska. Dopiero w momencie, gdy przyszłość dotowanych teatrów staje pod wielkim znakiem zapytania - gdy czeka nas tytułowa "zmiana dekoracji" - dostaliśmy tę monografię - pisze Paweł Płoski o książce Dragana Klaića "Resetting the Stage"
"Teatr publiczny między rynkiem i demokracją" brzmi podtytuł. Dragan Klaić wskazuje, że problemy współczesnego teatru rozpinają się między procesami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi. A rola teatru wobec tych procesów zdaje się być, w jego opinii, wyjątkowo niejasna. Książka klaruje obraz teatrów publicznych: spisuje dzieje, opisuje zjawiska, analizuje działania oraz projektuje zmiany. Mamy do dyspozycji podręcznik, poradnik i prognozę w jednym - w każdej z tych funkcji bardzo przydatne. W przypadku trzeciej: do natychmiastowego użytku. Dziwne, że taka książka powstała tak niedawno. Podręcznik Klaić - wytrawny wykładowca akademicki - wychodzi od ustalenia historycznych źródeł modelu współczesnego teatru publicznego. Po kolei dostajemy wyjaśnienia: gdzie narodził się teatr repertuarowy (Francja, Niemcy), jak ukształtował się stały zespół (MChAT), kiedy na stałe ustanowiono państwowe subwencje (demoludy i państwa dobrobytu). Ju