Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
W Teatrze Telewizji w poniedziałek pokazana zostanie premierowe przedstawienie "Sprawa Rity G." w reżyserii Darii Kopiec. Spektakl powstał na podstawie dramatu Jolanty Janiczak "Sprawa Gorgonowej" zainspirowanego głośnym procesem z lat trzydziestych XX wieku.
Jak przypomniał na łamach "Teatru" Szymon Kazimierczak, "tematem spektaklu +Sprawa Rity G.+ według tekstu Jolanty Janiczak (…) jest proces Rity Gorgonowej, bohaterki jednej z najgłośniejszych spraw kryminalnych dwudziestolecia międzywojennego".
"Reżyserka Daria Kopiec miesza w swojej filmowej realizacji plany fabularne: wizja lokalna śledczych jest tu jak wehikuł czasu, przywołuje na scenę główne postaci sprawy – m.in. tytułową morderczynię, jej męża Henryka Zarembę czy Lusię, mającą tu niejasny status lolitki-denatki" - napisał. "Towarzyszą im nieustannie Detektyw, Sędzia, ale i Amerykański Producent Filmowy – mężczyźni, którzy na różne sposoby będą ustalać obowiązujące narracje na temat tej tragedii. Stawka tej gry toczy się więc o sprawiedliwość, ale i o prawdę, choć niemal z góry wiadomo, że rekonstrukcja zdarzeń nie zbliży nas do odkrycia ich sensu" - wyjaśnił Kazimierczak.
Jego zdaniem, autorka sztuki zdaje się twierdzić, że ostateczna prawda czy sens zawsze są ustanawiane w zależności od układu społecznych i politycznych sił. "+Nie ma początku bez władzy, która ten początek ustanawia+ – słyszymy już w pierwszych minutach spektaklu" - napisał. "Myśl tę podbija jego ironiczna, kabaretowa forma: rozmaitość estetyk, dynamiczny rytm, zabawa konwencjami zdają się celowo oddalać nas od poznania prawdy o Ricie G." - ocenił krytyk.
"Spektakl nie jest rekonstrukcją toczącego się śledztwa w poszlakowej sprawie o morderstwo, choć występujący w niej bohaterowie mają swoje pierwowzory w rzeczywistych postaciach. Długotrwały proces w tamtym czasie staje się faktem medialnym i służy podtrzymaniu sensacji dla potrzeb show biznesu" - napisano w zapowiedzi przedstawienia.
Spektakl w reżyserii Darii Kopiec został zrealizowany w ramach projektu "TEATROTEKA" w 2017 r.
Przedstawienie otrzymało liczne nagrody i wyróżnienia: Grand Prix (nagroda podzielona między reżyser, autora zdjęć, autorkę muzyki, kostiumografkę i montażystkę) "za brawurę realizacyjną i konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi współtworzących widowisko" i nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą (Monika Buchowiec) oraz Nagrodę Rektora Akademii Teatralnej dla studenta lub absolwenta tej uczelni (Martyna Byczkowska) przyznaną podczas 2. festiwalu "TEATROTEKA Fest" w 2018 r. W 2019 r. spektakl uhonorowano nagrodami Gold Remi w kategorii Film&Video Art i Silver Remi w kategorii Suspense/Thriller na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston oraz nagrodą w kategorii Formy muzyczne na Canada International Film Festival w Vancouver.
Reżyseria - Daria Kopiec. Zdjęcia zrealizował Piotr Chodura. Scenografię zaprojektowała Anna Wunderlich, a kostiumy - Patrycja Fitzet. Muzyka - Joanna Halszka-Sokołowska.
Występują: Monika Buchowiec, Martyna Byczkowska, Kacper Olszewski, Marcin Czarnik, Izabela Dąbrowska, Michał Bieliński, Andrzej Blumenfeld, Mirosław Zbrojewicz i Aleksandra Bożek.
Premiera w Teatrze Telewizji - 14 lutego o godz. 21.05 w TVP1