spektakl Teatru Powszechnego, zrealizowany przez Zygmunta {#os#871}Hübnera{/#} na podstawie Josepha {#au#349}Conrada{/#} "W oczach Zachodu", omawialiśmy w 48 nr. "ekranu" z roku ub. Ponieważ termin emisji przewidzianej w listopadzie przesunięty został na 30 stycznia, raz jeszcze przypominamy, że powieść i je sceniczna adaptacja poruszają zagadnienia rewolucji i spisku jako metody walki. W tej sferze Conrad, czołowy moralista literatury europejskiej XX wieku, nie mógł mieć wątpliwości. Potępiał rosyjskich anarchistów i wszystkie odłamy tego ruchu a emigracji w Europie Zachodniej. Ale Conrad, syn powstańca, Apolla Nałęcz Korzeniowskiego, autora znanych komedii, zmarłego w wyniku katorgi na Syberii, jako jedyne dziedzictwo z zagrabionego domu wyniósł nienawiść do caratu. I te uczucia również znalazły wyraz w jego dwu powieściach o tematyce rosyjskiej. "Spiskowcy" jako przerbka sceniczna jednej z nich, to scenariusz z kręgu waznych i trudnych dylemató mora
Tytuł oryginalny
Teatr. Spiskowcy
Źródło:
Materiał nadesłany
Ekran - Warszawa nr 5