Przygotowane w Teatrze Wybrzeże inscenizacje współczesnej dramaturgii zachodniej, Ulicy Gagarina Gregory'ego Burke'a i Noży w kurach Davida Harrowera, trudno ze sobą porównywać. Na kształcie pierwszego z nich silnie zaważyło pochodzenie autora, który świadomość i doświadczenie, jakie zdobył dorastając w warstwie robotniczej, przekuwa w literaturę. Napisany przez niego dramat mówi o społecznym układzie sił i klasowej nierówności we współczesnej Szkocji, sytuuje się więc blisko nasyconej konkretem rzeczywistości. Do zupełnie innej tradycji odwołuje się tekst Davida Harrowera - rozpięta na planie biblijnej opowieści historia o narodzinach samoświadomości kobiety, którą poznanie siebie i świata prowadzi do zabójstwa. Z każdego z tych tekstów wyprowadzić można inny teatr; z jednego doraźny, z drugiego - metaforyczny, zamykający historię poznania w poetyckich obrazach. Jednak zderzenie ich na deskach Teatru Wybrzeże wydaje się znaczące, pokaz
Tytuł oryginalny
Teatr pozornie zaangażowany
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 4-5