Wystawiona 29 grudnia 1900 roku w teatrze Porte Saint Martin romantyczna komedja Rostanda spotkała się z nadzwyczajnem przyjęciem publiczności. Catulle Mendes, pisząc sprawozdanie z premjery, podkreśla, że nigdy nie był świadkiem tak entuzjastycznego sukcesu. W równie gorący sposób oklaskiwano chyba tylko dramat Victora Hugo "Hernani", wystawiony po wielu latach prześladowań w Komedji Francuskiej. Znakomity krytyk francuski występuje równocześnie z całym szeregiem zastrzeżeń natury artystycznej, pisząc dosłownie z wdziękiem, jemu tylko właściwym: "C'est pourquoi, sans nuire a Votre prodigieuse reussite je puis, mon cher Edmond Rostand, vous presenter quelques observations quand a vos procedes poetiques". Dzisiaj wiemy, jak bardzo uzasadnione były zarzuty, z któremi wystąpiła współczesna Rostandowi krytyka artystyczna. Odrazu zwrócono uwagę na sztuczność poezji, niedbałość wierszowania, papierowość postaci i tanią efektowność teatralną. Al
Tytuł oryginalny
Teatr Polski: "Cyrano de Bergerac"- Rostanda.
Źródło:
Materiał nadesłany
"Świat" nr 15