03.09.2012 Wersja do druku

Taniec jako dobro narodowe

Portal taniecpolska.pl jest wejściówką do świata tańca, przekazuje wszystkie niezbędne informacje, żeby się w nim sprawnie poruszać. To wielka baza danych osób związanych z tańcem - tancerzy, choreografów, krytyków, a do tego "giełda informacji" o tym, co dzieje się właśnie w tańcu.

W jesiennym numerze Więzi dyskutują: Katarzyna Gardzina-Kubata, Anna Królica i Joanna Szymajda oraz Katarzyna Jabłońska i Ewa Karabin. WIĘŹ: Czy taniec w naszym kraju jest traktowany jak dobro narodowe? Taki status ma niewątpliwie muzyka, literatura, teatr - to sfery sztuki, które się promuje, o które się dba. A taniec? Anna Królica: - Zależy, o jakim tańcu mówimy. Co do baletu i jego miejsca w kulturze nie ma żadnej dyskusji. Balet zaczął się kształtować w XVI wieku, tylko chwilę później niż teatr narodowy - rozumiany jako część kultury sarmackiej, a nie jako instytucja, która powstała dopiero w 1765 r. Nawiązuję tu do autorskiej koncepcji Dariusza Kosińskiego, przedstawionej w książce "Teatra Polskie", w której profesor znacząco poszerzył zakres mówienia o teatrze narodowym. Balet powstał w obrębie kultury mieszczańskiej, która miała na celu spajanie wspólnotowości, tworzenie świadomości, budowanie tożsamości. Polski balet świetni

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Taniec jako dobro narodowe

Źródło:

Materiał nadesłany

Więź Nr 8/9

Autor:

Katarzyna Jabłońska i Ewa Karabin

Data:

03.09.2012