W międzywojennym, dwudziestoleciu byli tacy ludzie teatru, którzy wyobrażali sobie realizację sztuk Witkacego z pełnym zachowaniem realistycznej dekoracji, "normalnego" kostiumu i - co za tym idzie - realistycznej gry aktorów. Bardzo często twórczość Sławomira Mrożka porównuje się z dziełem autora "Matki". Dlatego możemy sobie wyobrazić "Tango" zagrane w konwencji realistycznej. Pewnie by "wyszło", ale byłby kłopot z jego głębszą warstwą znaczeniową. Sztuki Mrożka mieszają konstatacje o charakterze filozoficznym z farsą i satyrą, dowcip słowny i sytuacyjny z brutalnym komentarzem natury obyczajowej. Powoduje to, że odczytywane są bardzo różnie. Łatwo tu przede wszystkim o zwulgaryzowanie tematu, o ześlizgnięcie się tylko na manowce krytyki obyczajów. "Tango" mówi o groźbie "przejęcia władzy" przez przemoc. Może ona nosić różne nazwiska, różna może być jej proweniencja społeczna. To nieprawda, że Mrożek c
Tytuł oryginalny
Tango Aleksandra Berlina
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 14