Że Bertolt Brecht jest najwybitniejszym dramatopisarzem niemieckim pierwszej połowy XX wieku i jednym z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru, nowoczesnych form teatralnych - na ten temat sporów już nie ma. Toteż każda nowa znajomość z twórczością sceniczną Brechta ma znaczenie teatralnego wydarzenia, nawet jeśli dotyczy - jak w wypadku "Szwejka" - utworu słabszego w jego wspaniałym dorobku. Postać "dobrego wojaka Szwejka" należy do światowych osiągnięć nurtu plebejskiego w literaturze, jak Dyl Sowizdrzał, Marchołt, Skapen, Simplicissimus czy Janosik, jak wywodzący się od antycznego Plauta Żołnierz-samochwał... Bliskie związki Brechta z literaturą plebejską to cecha, którą dostrzeżono już w początkowych etapach twórczości niemieckiego pisarza. Podobnie jak wcześnie zwrócona uwagę na bluszczowatość twórczej wyobraźni Brechta, upodobanie w posługiwaniu się cudzymi wątkami, obcymi pomysłami. Przepaja
Tytuł oryginalny
Szwejk w drugiej wojnie światowej
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Ludu nr 28