"Hamlet" w reż. Olivera Frljicia z Teatru ZKM (Chorwacja) na IV Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Klasyki Światowej "Nowa Klasyka Europy" w Łodzi. Pisze Renata Sas w Expressie Ilustrowanym.
Z okazji 400-lecia śmierci Szekspira, przenicowano wszystko, co po nim zostało. W tej konfiguracji działań wielce uprawnione jest pytanie o dzisiejszy sens i treść "Hamleta". Duński królewicz borykał się z problemami władzy i zbrodnią - jej towarzyszką. Jak ten dramat czytać dziś? Na Festiwal Nowa Klasyka w Teatrze Jaracza swoją wizję przywiózł Oliver Frljić i Zagreb Youth Theatre. Autora adaptacji i reżysera nie było. Twórca ma opinię skandalisty i prowokatora. Pracę w Starym Teatrze w Krakowie nad "Nie-boską komedią. Szczątki", którą zamierzał mówić o polskim antysemityzmie, przerwała gigantyczna awantura. Przed paroma tygodniami inscenizacja Frljicia "Nasza przemoc i Wasza przemoc" pokazana w Bydgoszczy na Festiwalu Prapremier zakończyła się doniesieniem prokuratorskim z powodu obrazy uczuć religijnych i znieważenia symboli (muzułmanka rodzi flagę i wyciąga z waginy, Chrystus schodzi z krzyża i gwałci kobietę). Zapowiadając "Hamleta" (sp