"Zakonnice odchodzą po cichu" w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Kochanowskiego w Opolu na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Awangardowych Pestka w Jeleniej Górze. Pisze Alicja Cembrowska w Teatrze dla Was.
Na tego typu spektakle chodzę zawsze z obawą. Boję się, że będzie dokumentalnie w tym negatywnym znaczeniu (łopatologicznie, od A do Z, szablonowo), a twórcy usilnie będą chcieli ustawić mnie pod ścianą - albo narzucając swój punkt widzenia, albo oskarżając, gdy go nie przyjmę. Reżyserka Daria Kopiec udowodniła jednak, że da się poruszać takie tematy i zachować elegancję i estetyczną harmonię. Takie tematy, czyli jakie? Kontrowersyjne, związane ze sferą sacrum, duchowością, wolnością w obliczu absolutu. Takie, do których większość z nas nie ma dostępu - reporterka Marta Abramowicz postarała się je zracjonalizować, zrozumieć, opisać z kobiecej perspektywy - byłych sióstr zakonnych. Na rozmowie po spektaklu aktorki wspomniały, że spektakl powstał w przestrzeni nazywanej Modelatornią, przeznaczonej na eksperymentalne projekty. Nawiązuje ona do tradycji poszukiwań teatralnych realizowanych w Opolu przez Jerzego Grotowskiego i Teatr 1