EN

19.10.2021, 09:51 Wersja do druku

Szczecin. „Świecie dziwny / Coming Together” wraca na scenę Opery na Zamku

Opera na Zamku w Szczecinie serdecznie zaprasza na dwuczęściowy spektakl baletowy „Świecie dziwny / Coming Together” w choreografii wybitnych artystów: Roberta Glumbka i Kevina O’Daya, który odbędzie się 23 i 24 października. 

fot. Piotr Gamdzyk

Do pierwszej części Robert Glumbek wykorzystał piosenki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena. Kevin O’Day przygotował swoją choreografię do muzyki Frederika Rzewskiego.

Robert Glumbek – choreograf części „Świecie dziwny”: „Projekt tej formy inscenizacji „urodził” się podczas lockdownu w Kanadzie. Te wszystkie utwory od dawna leżą u mnie na półce. Wiedziałem, że kiedyś coś do nich zrobię.  To, co zobaczymy, to moje refleksje z tego ostatniego roku, z własnych przeżyć, i właśnie z tego, co się wydarzyło w tym pandemicznym czasie. Patrzyłem, jak ten świat bardzo się spolaryzował. Wytworzyły się dwie ogromne frakcje, nie ma niczego pomiędzy…  Żyję na co dzień w Kanadzie, w kraju, w którym doszło do wielkich zmian. Każdy człowiek jest tam sobą, tym, kim chce być. Bez strachu wychodzi na ulicę, nie boi się, że coś złego go spotka za odmienność. Zatem tak, jest możliwe, że się zmienimy. W taki świat wierzę. Mam nadzieję, że uda mi się tym spektaklem dołożyć do tego swoją małą cegiełkę”.

fot. Piotr Gamdzyk

Kevin O’Day – choreograf części „Coming Together”

„Projekt «Coming Together» opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy (…). Jeśli chodzi o muzykę Frederika Rzewskiego, to jest to utwór, z którym żyłem przez około trzydziestu ostatnich lat. Możliwość realizacji spektaklu do tej muzyki, muzyki Polaka urodzonego w Stanach Zjednoczonych jest bardzo interesująca. To związek dwóch kultur, które przeplatają się w muzyce kompozytora. Ta polaryzacja, widoczna we współczesnym świecie, jest również widoczna w buncie w więzieniu Attica, utworu pod tym samym tytułem, który również wykorzystałem w szczecińskiej inscenizacji. To, na czym się skupiłem, to ruch ptaków, odzwierciedlających to, w jaki sposób społeczność szanuje jednostkę, a jednocześnie dopasowuje się do jednostki obok. Kombinacja muzyki i ruchu tancerzy stwarza wrażenie, że jesteśmy w tym samym miejscu i czasie, ale w innej przestrzeni. Mimo wszystko jest to wspólnota, podobna do wspólnoty latających ptaków, które muszą szanować wzajemnie swoje terytoria. To bardzo interesujące, ponieważ ludzie nie są ptakami… 

Terminy:

23.10.2021, sobota, godz. 19.00

24.10.2021, niedziela, godz. 18.00

Czas trwania: ok. 1 godz. 40 min (w tym jedna przerwa)

Miejsce: Sala Główna

Ceny biletów: 30-70 zł

Realizatorzy:

Inscenizacja i choreografia: 

Świecie dziwny

Robert Glumbek 

Coming Together

Kevin O’Day

Kierownictwo muzyczne Coming Together

Jerzy Wołosiuk

Scenografia i kostiumy 

Tijana Jovanović

Reżyseria świateł 

Dawid Karolak

Obsada ogólna:

„Świecie dziwny”

Nadine De Lumé

Aleksandra Głogowska

Emma McBeth

Viridiana Hernandez Martinez

Olga Kuźmina-Pietkiewicz

Andrzej Śmiałek

Jeppe Jakobsen

Yu Yamani

Paweł Wdówka

„Coming Together”

Chiara Belloni

Nayu Hata

Aleksandra Januszak

Olga Kuźmina-Pietkiewicz

Stéphanie Nabet

Roger Bernad

Patryk Kowalski

Piotr Nowak

Yu Yamani

głos Konrad Pawicki

saksofon Maciej Marcinkowski

altówka Edyta Prątnicka

wiolonczela Wojciech Jaworski

instrumenty perkusyjne Marek Kwarta 

fortepian cyfrowy Olga Bila

syntezator Olga Bilas

gitara basowa Gabriele Basilico

dyrygent Jerzy Wołosiuk

inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz, Marta Miklińska

Program spektaklu: https://tiny.pl/9r51x

Dyrekcja Opery na Zamku zastrzega sobie prawo do zmian w obsadzie.

Źródło:

Materiał nadesłany