Rzemiosło, bunt, utopia. Trzy elementy charakteryzujące pracę aktora, dla którego teatr to ciągłe poszukiwania, a także cofanie się do jego źródeł. Nieustająca, mozolna praca nad warsztatem, niekonwencjonalne spojrzenie na sztukę, traktowanie swojego zawodu jako stylu życia. Te trzy hasła zdominują rozpoczynające się dzisiaj X Międzynarodowe Spotkania Młodego Teatru OKNO 2006 - jeden z najważniejszych projektów szczecińskiego Ośrodka Teatralnego Kana.
W festiwalu wezmą udział artyści, którzy posługują się różnymi językami, ale których łączy podobne podejście do pracy nad perfekcją warsztatu i rozumienie teatru jako coś więcej niż tylko miejsce do odgrywania ról. W Spotkaniach wezmą udział takie zespoły, jak: wrocławski Teatr ZAR, Studium Teatralne z Warszawy czy rewelacyjny Teatr Farma v Jeskyni z Czech [na zdjęciu]. O muzyczną stronę zadbają m.in. Trubadurzy Chrystusa Pana z Poznania i Wegajt oraz Jacek Hałas. Nie zabraknie tańca w jego najbardziej egzotycznej formie. Imre Thormann oraz Atsushi Takenouchi to niekwestionowani mistrzowie japońskiego stylu butoh. Oprócz prezentacji spektakli przewidziane są także otwarte demonstracje metod pracy, projekcje filmów, spotkania oraz warsztaty. Integralną częścią OKNA jest również Polsko-Niemiecki Uniwersytet Tradycji Teatralnej - projekt, którego celem jest stworzenie możliwości spotkania się z teatrem w trochę inny sposób. Młodzi ludzie z