Solistka baletu Opery na Zamku w Szczecinie otrzymała nominację w prestiżowym konkursie XVIII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza tancerka (klasyka) za rolę Kitri w spektaklu baletowym „Don Kichot” L. Minkusa w choreografii i reżyserii Anny Hop.
Laureaci tegorocznych statuetek ogłoszeni zostaną podczas uroczystej Gali 30 września na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego.
Oryginalny balet „Don Kichot” nie był formą ambitną dramaturgicznie. Każda opowiedziana w nim historia była po prostu przyczynkiem do tańca i wyrażania emocji ruchem, popisem umiejętności tancerzy. Anna Hop postawiła przed sobą i baletem nieco trudniejsze zadanie: znalezienie balansu pomiędzy zachowaniem kultowych, popisowych hitów i pogłębieniem psychologicznym postaci baletu, na tyle na ile jest na to miejsce w muzyce Minkusa. Nadała Don Kichotowi znaczącą, równoważną rolę z innymi bohaterami baletu, bo w oryginale Mariusa Petipy nie jest on de facto najważniejszą postacią. Zachowała jednak komediowy charakter „Don Kichota”, lekkość historii i pokazała najmocniejsze strony zespołu baletowego Opery na Zamku w Szczecinie, tym samym dając możliwość pokazania tanecznych umiejętności artystów. Skupiła się nie tylko na samej technice tańca, lecz również na tym, by tancerze weszli głębiej w charaktery, psychologię i motywację odgrywanych postaci. Odczytała je tak, by widz mógł wynieść dla siebie nieco więcej z widowiska, choć zachowała kilka wariacji w powszechnie znanych formach. Choreografka szczecińskiego spektaklu baletowego „Don Kichot” stworzyła w ten sposób własny, autorski spektakl baletowy, który jest ukłonem zarówno w stronę baletu klasycznego, zabawnej strony „Don Kichota”, muzyki Ludwiga Minkusa, jak i indywidualnych umiejętności tancerzy Opery na Zamku w Szczecinie. Spektakl ten jest reżyserską i choreograficzną wariacją Anny Hop opowieści o szalonym rycerzu z La Manchy, która z doskonałym efektem zmierzyła się z formą klasyczną. Pracowała z tancerzami jak z aktorami, co przełożyło się na doskonały eekt sceniczny. Osią fabuły „Don Kichota” L. Minkusa jest miłość Kitri i Basilia. Rolę Kitri autorka choreografii powierzyła doświadczonej i niezwykłej tancerce – Kseni Naumets, mistrzyni ról i dramatycznych, i komediowych. Jej postać jest symbolem wolności i determinacji, która jest gotowa bronić swojej miłości pomimo przeciwności losu. Dzięki silnemu charakterowi i wyjątkowemu talentowi tanecznemu Kitri zajmuje centralne, najbardziej wymagające miejsce w baletowej adaptacji "Don Kichota". Jest młodą i energiczną kobietą o silnej osobowości. Córka oberżysty, który chce, aby wyszła za mąż za bogatego mężczyznę, zakochuje się w biednym, ale szlachetnym Basilio. Jej postać jest pełna temperamentu, sprytu i romantycznej pasji. Rola Kitri w baletowym "Don Kichocie" stawia przed baleriną szereg wymagań, które sprawiają, że jest to jedna z najbardziej wymagających ról w repertuarze baletowym.
Ekspresja sceniczna jest kluczowym elementem interpretacji roli Kitri. Balerina musi emanować energią, pewnością siebie i zadziornością na scenie, wyrażając te cechy za pomocą gestów, mimiki twarzy i ruchów ciała. Musi również posiadać umiejętność aktorską, aby autentycznie wyrazić emocje i przeżycia swojej postaci, wcielając się w młodą kobietę stawiającą czoła różnym wyzwaniom i konfliktom miłosnym.
W baletowym "Don Kichocie" dużą wagę przywiązuje się do tańców pas de deux, gdzie balerina musi doskonale współpracować z partnerem tanecznym, zapewniając płynność ruchów, harmonię i synchronizację. Dodatkowo, rola Kitri wymaga wytrzymałości fizycznej i psychicznej, aby utrzymać wysoki poziom energii i skupienia przez długie godziny treningów i przedstawień. Balerina musi być także zdolna do szybkiej adaptacji do zmian w choreografii, muzyce czy działaniu sceny, co wymaga szybkiej reakcji na zmiany.
Wszystkie te cechy prezentuje Ksenia Naumets jako Kitri. W balecie "Don Kichot" Opery na Zamku Ksenia Naumets jest bardzo wyrazistą tancerką. Jej postać jest pełna temperamentu, sprytu i romantycznej pasji, rola taneczne - bardzo zróżnicowana, obejmująca zarówno dynamiczne solo, jak i wymagające duety z Basilio. Charakteryzują się one szybkimi piruetami, elastycznymi skokami oraz złożonymi kombinacjami technicznymi, które wymagają także wyrazistego aktorstwa i doświadczenia. Ksenia Naumets, prezentując nienaganną technikę, czystość linii, wirtuozerię i sceniczną charyzmę, oprócz umiejętności czysto tanecznych ma ogromny talent aktorski i umiejętność oddziaływania na emocje widzów. Artystka o niezwykłym talencie i temperamencie scenicznym, tak baletowym, jak i aktorskim, przykuwająca uwagę.