"Aktor niekonwencjonalny - rzemiosło, bunt, utopia" to podtytuł tegorocznej edycji OKNA, a jednocześnie tytuł spotkania, które ma podsumować wszystko, co w czasie OKNA się wydarzy. To także pytanie, które zostało zadane każdemu z przyjeżdżających do Szczecina zespołów.
Nie ulega wątpliwości, że badania te dotyczą bardzo różnych obszarów. Teatr ZAR z Wrocławia odwołuje się do tradycji gnostykich, wykorzystując jednocześnie doświadczenia pracy nad różnymi formami wokalnymi praktykowanymi w Gruzji, Bułgarii i Grecji. Schola Teatru Węgajty osadzona jest z kolei w tradycji chrześcijańskiej, bazując na średniowiecznym dramacie liturgicznym, ale także, podobnie jak współpracujący ze Scholą Jacek Hałas, na niełacińskich pieśniach religijnych oraz pieśni dziadowskiej, która przetrwała w żywym przekazie ostatnich lirników, zamieszkujących wioski na Białorusi czy Suwalszczyźnie. Czeska Farma v Jeskyni buduje teatralną jedność ruchu, głosu i muzyki w oparciu zarówno o kultury słowiańskie jak i o rytmy hiszpańskiej corridy i flamenco. Theaterlabor im Tor 6 to z kolei poszukiwanie związków pomiędzy teatrem i malarstwem, a Imre Thormann [na zdjęciu] i Atsushi Takenouchi to dwie różne ścieżki (europejska i azja