EN

13.12.2016 Wersja do druku

Systematyczne kaleczenie

- Performans pozwala nam obserwować zależności między ciałami, zjawiskami, obiektami - między czymkolwiek zechcemy - a choreografia wyłapuje te zależności i pozwala stworzyć modele czy repliki systemów, funkcjonujących na poziomie performatywnym. Choreografia jest kompozycją zależności - mówi choreografka i performerka Ola Maciejewska w rozmowie z Anką Herbut w Dwutygodniku.

Anka Herbut: W twoim biogramie czytam, że w wieku 8 lat zdecydowałaś się wyjechać z rodzinnego miasta, żeby zacząć naukę w Szkole Baletowej w Bytomiu. Na ile była to świadoma decyzja? Ola Maciejewska: Wtedy chyba jeszcze nie do końca wiedziałam, że chcę tańczyć. Wiedziałam za to, że nie nadaję się do takiego tradycyjnego toku edukacji, który składa się z podstawówki, liceum i uniwersytetu. Od samego początku czułam, że taki system mnie po prostu zniszczy. Tak naprawdę zamiast Baletówki mogłabym wtedy równie dobrze wybrać szkołę sportową albo plastyczną - chodziło mi o to, żeby robić rzeczy po swojemu. I może Baletówka nie kojarzy się tak bardzo z liberalnym czy jakoś specjalnie kreatywnym środowiskiem, ale dała mi dużo swobody - także swobody ruchu. Można w ogóle mówić o swobodzie ruchu w Baletówce? - Chyba można, jeśli staje się ona alternatywą dla bardzo konwencjonalnego sposobu nauczania, praktykowanego w Polsce. Finowi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Systematyczne kaleczenie

Źródło:

Materiał nadesłany

Dwutygodnik nr 200/12.2016

Autor:

Anka Herbut

Data:

13.12.2016