04.03.2020 Wersja do druku

Synteza i metafora

"Łysek z pokładu Idy" Gustawa Morcinka w reż. Konrada Dworakowskiego w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach. Pisze Beata Popczyk-Szczęsna, członkini Komisji Artystycznej VI Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa".

Nieprzypadkowo dwie kolejne adaptacje sceniczne opowiadania Gustawa Morcinka zrealizowane zostały w Wałbrzychu i w Katowicach, czyli w miastach kojarzonych powszechnie jako regiony przemysłu wydobywczego. To przecież miejsca, gdzie obecność czynnych bądź nieczynnych kopalni oraz etos pracy górnika znacząco wpływają na proces kształtowania tożsamości zbiorowej, są istotnymi punktami odniesienia w myśleniu o współczesności - z szacunkiem do kulturowego dziedzictwa, ale i z potrzebą rewizji stereotypów. Pierwszy spektakl, "Łysek z pokładu Idy" w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (premiera: 12.06.2010), był umuzycznioną, energetyczną wariacją na motywach opowiadania Gustawa Morcinka, która zyskała uznanie jurorów XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" (reżyser nagrodzony został "Laurem Konrada" w 2011 roku). Po kilku latach od tego wydarzenia pojawiła się w Katowic

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Beata Popczyk-Szczęsna

Data:

04.03.2020

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe