...Swinarski szukał możliwości podobnego jak w teatrze Brechta sposobu oddziaływania na widza. I szukał go w konkretnej,polskiej rzeczywistości. Także w tradycji polskiego teatru szukał formy zbliżonej do epickiego teatru Brechta. Odkrył ją w kabarecie polityczno-literackim,bardzo zresztą wówczas popularnym. Miał bezpośrednie kontakty z STSem. Zrobił tam,zaraz po powrocie z Berlina,sztukę Brechta "Ten,który mówi tak,i ten,który mówi nie"* Współpracował z Andrzejem Jareckim i Agnieszką Osiecką - z ich współudziałem powstały sceniczne adaptacje "Księżniczki Turandot" Gozziego i "Ptaków" Arystofanesa. Robił kabaretowe składanki dla telewizji,z którą wówczas dużo i chętnie współpracował. Współpracował też z aktorami,którzy już wówczas lub nieco później stali się luminarzami scen kabaretowych. Aktorami, którzy świetnie potrafili stworzyć dystans wobec przedstawionej postaci,potrafili przy tym śpiewać,tańczyć, bawić się parodią i
Tytuł oryginalny
Swinarski: Życie,mysli,prace(2)
Źródło:
Materiał nadesłany
Dialog nr 7