Z serii premier nie zaksięgowanych ta jest najbardziej godna pamięci, teatralnie najwartościowsza i najweselsza. Carlo Gozzi - ostatni, który piórem próbował wesprzeć i odnowić dogasający w połowie osiemnastego wieku teatr komedii dell`arte, autor baśni scenicznych i scenariuszy, znany dotąd polskiej publiczności jedynie jako autor "Księżniczki Turandot" - poznawany zaczyna być teraz nieco szerzej dzięki przekładom i rekonstrukcjom tekstowym Joanny Walter. I raz jeszcze - jest to okazja zmierzenia się z legendarnym żywiołem teatralności włoskiej onego czasu; i raz jeszcze - poprzez równie legendarny wzorzec Wachtangowowskiej "Księżniczki Turandot". Ten bowiem model podstawowy - zwłaszcza w wypadku powrotów scenicznych do Gozziego, rzadkich zresztą - jest czymś stałym i nie dającym się już wyeliminować ze współczesnego myślenia o komedii dell`arte. Traktując o niej wszakże, trzeba tu zwrócić uwagę na dwie trudności: po pierwsze
Tytuł oryginalny
Suplement. Po sezonie. Błękitny potwór
Źródło:
Materiał nadesłany
Odra nr 9