"Greta Garbo przyjechała" w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Dla e-teatru pisze prof. Robert Cieślak.
W warunkach gorącej dyskusji, choć - co trzeba wyraźnie podkreślić - nie sięgając po żadne sugestie polityczne, Augustynowicz włącza do inscenizacji dyskurs genderowy. Czyni to nie tylko umiejętnie, z wrażliwością, ale i pełną świadomością potrzeby dopełnienia i uczynienia wyrazistszym obrazu konsekwentnie budowanej tragedii. Anna Augustynowicz sięga prawie wyłącznie po takie teksty dramatyczne, które są nie tylko znakomicie napisane, ale przede wszystkim podejmują wątki konfliktu między osobami posługującymi się odmiennymi kodami językowymi i/lub kulturowymi. Skupiona i konsekwentna praca z aktorami, wyczulenie na rytmy i energię intensywnie zawiązywanych dialogów, wydobywają z wybitnego utworu literackiego dzieło sceniczne, które - jak w pryzmacie - ze spójnego strumienia informacji tworzą wielobarwną tęczę złożonych osobowości ludzkich. Dlatego wybór sztuki Franka McGuinnessa wydaje się wprost idealny, jeśli brać pod uwagę doświ