Z tego wieczoru nie można pisać normalnej recenzji. "Dochodzenie" Petera Weissa nie jest bowiem zwyczajną sztuką teatralną, a inscenizacja Erwina {#os#5686}Axera{/#} w Teatrze Współczesnym w Warszawie nie ma nic wspólnego ze zwyczajnym spektaklem. Jest to wstrząsające przeżycie nie tylko dla widzów, lecz także dla aktorów. Peter Weiss obserwował tzw. "proces frankfurcki", w którym oskarżonymi byli oprawcy i zbrodniarze obozu zagłady w Oświęcimiu. Na podstawie procesu, stenogramów zeznań oskarżonych i świadków, interwencji obrony, oskarżyciela i przewodniczącego sądu, napisał utwór, który moglibyśmy zaliczyć do tzw. "dramaturgii faktu". Nadał jednak temu materiałowi kształt literacki, stworzył oratorium złożone z 11 pieśni, do którego muzykę napisał Luigi Nono. 19 października 1965 odbyła się jednocześnie jej prapremiera w 14 teatrach niemieckich (w NRD i NRF), jak również w Londynie. Później wystawiło jeszcze "Doch
Tytuł oryginalny
Straszliwa prawda o faszyźmie
Źródło:
Materiał nadesłany
?