EN

1.07.1970 Wersja do druku

Sprawa nie tylko Dantona

Radziecka dramaturgia, związana tematycznie z Wielką Rewolucją Październikową, wkroczyła na polską scenę po raz pierwszy w latach powojennych. Przyzwyczailiśmy się do jej obecności w polskim teatrze, nauczyliśmy się cenić jej żarliwość i agitacyjność. Problematyka rewolucji, tak częsta w dramaturgii radzieckiej okresu międzywojennego, i dzisiaj bywa przez nią podejmowana, ale już nieco inaczej. Bolszewicy Michaiła Szatrowa mogą tu być klasycznym przykładem zmiany w ujmowaniu tematu. W sztuce Szatrowa zmienia się przede wszystkim optyka widzenia spraw rewolucji. Doraźną agitacyjność, fascynację klimatem i egzotyką rewolucyjnego żywiołu, zastępuje W niej skupienie obserwacji na konkrecie wydarzeń. Bolszewicy są sztuką opartą na dokumentach; jednocześnie ich dokumentalizm jest szczególny. Powiedziałbym, że chodzi w nim tyle - jeśli nie więcej - o zgromadzenie określonych faktów, ile o wnioski z nich wypływające. Szatrow ukazuje w Bolszew

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sprawa nie tylko Dantona

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 13

Autor:

Jerzy Niesiobędzki

Data:

01.07.1970

Realizacje repertuarowe