Na półkach księgarskich pojawiła się ostatnio znakomita praca monograficzna Małgorzaty Komorowskiej pt. "Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939". Praca ta zwróciła na siebie uwagę nie tylko specjalistów zajmujących się historią polskiego teatru, ale także licznego grona melomanów i miłośników teatru, ponieważ autorka od lat zajmuje się problematyką teatralną w przedwojennej Polsce - pisze Walentyna Wegrzyn w Naszym Dzienniku.
Opracowanie i publikacja nieznanych dotąd materiałów źródłowych, dokumentacji zbieranej przez wiele lat, zdobywanej często z niedostępnych powszechnie zbiorów, oraz syntetyczne ujęcie wyników badań autorów prac poświęconych poszczególnym teatrom czyni z tej książki rodzaj kompendium wiedzy o teatrach muzycznych w przedwojennej Polsce. Czytelnik otrzymuje nie tylko przegląd repertuaru najważniejszych scen operowych i operetkowych w Warszawie, Poznaniu, Lwowie, Katowicach, Toruniu, Bydgoszczy, Grudziądzu, Krakowie i Wilnie, ale także innych działających w oparciu o inicjatywy lokalne w: Stanisławowie, Lublinie, Łodzi i Zakopanem. Przedstawiona barwnie galeria autorów librett i muzyki, dyrygentów, reżyserów, scenografów, muzyków, śpiewaków i aktorów, pamiętanych często do dziś z przedwojennych filmów, podparta jest nie tylko wnikliwym opracowaniem zebranych materiałów, ale także poglądowym i statystycznym w postaci tabel, wykazów i trzech aneks