"Król Lear" Williama Shakespeare'a w reż. Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie na XIX Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku. Pisze Mirosław Baran w portalu gdansk.pl.
W spektaklu "Król Lear" Narodowego Starego Teatru w Krakowie - prezentowanym na 19. Festiwalu Szekspirowskim - Jan Klata dokonuje ryzykownego zabiegu adaptacyjnego, przenosząc akcję z królewskiego dworu do Watykanu. Reżyser udowadnia tym przedstawieniem, że ciągle należy do wąskiej grupy najważniejszych polskich twórców teatralnych. Krakowska adaptacja klasycznej sztuki Szekspira zbudowana jest na ryzykownym pomyśle: dwór królewski zmienia się tutaj w Watykan, a król Lear - w papieża Leara. Zamysłem Jana Klaty jest przywrócenie siły tego dramatu: współczesne zobrazowanie losu człowieka, którego władza pochodzi bezpośrednio od Boga. Reżyser tropi w tekście fragmenty uzasadniające takie odczytanie i konsekwentnie ogrywa je na scenie, mocno skracając przy tym tekst sztuki. Jego interpretacja sprawdza się i brzmi interesująco - do pewnego jednak momentu. W finale reżyserowi zaczyna "brakować" oryginalnego tekstu (u Szekspira pod koniec dramatu mamy nat