EN

10.08.2015 Wersja do druku

Spiski Watykanu

"Król Lear" Williama Shakespeare'a w reż. Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie na XIX Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku. Pisze Mirosław Baran w portalu gdansk.pl.

W spektaklu "Król Lear" Narodowego Starego Teatru w Krakowie - prezentowanym na 19. Festiwalu Szekspirowskim - Jan Klata dokonuje ryzykownego zabiegu adaptacyjnego, przenosząc akcję z królewskiego dworu do Watykanu. Reżyser udowadnia tym przedstawieniem, że ciągle należy do wąskiej grupy najważniejszych polskich twórców teatralnych. Krakowska adaptacja klasycznej sztuki Szekspira zbudowana jest na ryzykownym pomyśle: dwór królewski zmienia się tutaj w Watykan, a król Lear - w papieża Leara. Zamysłem Jana Klaty jest przywrócenie siły tego dramatu: współczesne zobrazowanie losu człowieka, którego władza pochodzi bezpośrednio od Boga. Reżyser tropi w tekście fragmenty uzasadniające takie odczytanie i konsekwentnie ogrywa je na scenie, mocno skracając przy tym tekst sztuki. Jego interpretacja sprawdza się i brzmi interesująco - do pewnego jednak momentu. W finale reżyserowi zaczyna "brakować" oryginalnego tekstu (u Szekspira pod koniec dramatu mamy nat

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

19. Festiwal Szekspirowski: spiski Watykanu

Źródło:

Materiał nadesłany

www.gdansk.pl/06.08

Autor:

Mirosław Baran

Data:

10.08.2015

Realizacje repertuarowe
Festiwale