19.09.2018 Wersja do druku

Siostra bogów: w poszukiwaniu matriarchatu

Premierowe wykonanie opery "ahat ili - Siostra bogów" do libretta Olgi Tokarczuk i z muzyką Alka Nowaka w reżyserii Pii Partum zakończyło tegoroczną edycję festiwalu Sacrum Profanum - pisze Łukasz Gazur w Dzienniku Polskim.

Tokarczuk, dziś jedna z najbardziej znanych na świecie polskich pisarek z nagrodą Bookera na koncie, zajmuje się w tym tekście sumeryjskim mitem o bogini Inannie (Joanna Freszel), która idzie do swej siostry Ereszkigal (fenomenalna wręcz Ewa Biegas), rządzącej krainą umarłych. Jej partner Dumuzi (Jan Jakub Monowid), a później towarzyszka Ninszubur (Urszula Kryger), ruszają w jej ślady... Okrągła konstrukcja-podium, która jest w powolnym, nieustannym ruchu, i na której rozgrywa się cały dramat, bardzo rezonuje ze znakomitą, transową, hipnotyczną muzyką. Ta koliście się zapętla i powtarza zestawy dźwięków. Wychodzi z ciszy, by stworzyć cały muzyczny wszechświat. Wszystko rozgrywa się w przestrzeni pozbawionej właściwie scenograficznych trików. Tę surowość można zobaczyć jako odwołanie do matriarchalnego premitu, historii przed powstaniem świata. Organiczna forma nad głowami bohaterów jest jak zygota, z której wyewoluuje rzeczywistość. St

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Siostra bogów: w poszukiwaniu matriarchatu

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Polski nr 218

Autor:

Łukasz Gazur

Data:

19.09.2018