Reżyser skupił się na oddaniu charakteru rosyjskiego społeczeństwa - o spektaklu "Borys Godunow" w reż. Nikołaja Kolady prezentowanym na Festiwalu Nowa Klasyka Europy w Łodzi pisze Katarzyna Skręt z Nowej Siły Krytycznej.
Aleksander Puszkin, pisząc dramat inspirowany wydarzeniami z przełomu XVI i XVII wieku, odwoływał się do współczesnej mu sytuacji politycznej. Powstałe w latach 1824-1825 ruchy rewolucyjne, miały na celu zniesienie pańszczyzny oraz dokonanie zmian ustrojowych w państwie. Nikołaj Kolada skupiając się na odzwierciedleniu obecnej sytuacji politycznej Rosji, nadał dramatowi Puszkina formę wielopoziomowej metafory rosyjskiego społeczeństwa. "Borys Godunow" odwołuje się do okresu Wielkiej Smuty: objęcia tronu przez doradcę Iwana Groźnego, tytułowego Borysa Godunowa, oraz do przejęcia władzy przez uzurpatora - Grigorija Otriepiewa. To także głos ludu, którego Aleksander Puszkin uczynił najważniejszym bohaterem. Kolada używając konwencji średniowiecznego teatru jarmarcznego oraz odwołując się do idei karnawału, stworzył spektakl monumentalny, chwilami przytłaczający przewagą formy nad treścią. Kolada przełożył tekst dramatu literalnie, nadając m