Jednym ze znamiennych przykładów " do korzeni" naszej tożsamości kulturalnej jest pasja Kazimierza Dejmka w docieraniu do źródeł polskiego teatru, jakimi są ludowe misteria przykościelne. Były one owocem jeszcze średniowiecznej tradycji, po której brak wiarygodnych zapisów. Te, które się zachowały w języku narodowym, pochodzą z XV i XVI wieku. Dejmek w programie do wystawionego w Teatrze Polskim w Warszawie widowiska "Gra o narodzeniu i męce" w jego układzie i reżyserii, a scenografii Jana Polewki przytacza listę kilkunastu anonimowych utworów, które wykorzystał dla swojej nowej kompozycji. Jednym z podstawowych uroków jego pracy jest to, że daje zabrzmieć ze sceny naszej mowie w kształcie, w jakim właśnie wtedy, na pograniczu średniowiecza i renesansu, wkraczała do piśmiennictwa. Dla widza walory filologiczno-poznawcze łączą się z urokiem języka z tego stadium rozwojowego, kiedy właśnie się kształtował jako służący zapis
Tytuł oryginalny
Sięganie do korzeni
Źródło:
Materiał nadesłany
Kurier Polski nr 254