EN

4.12.1965 Wersja do druku

Siedemdziesięcioletni młodzieniec

"Ubu król" Alfreda Jarry liczy już 70 lat scenicznego żywota. W tym czasie światem wstrząsały wojny - wśród nich dwie światowe - zachodziły decydujące przemiany społeczne i polityczne, zasadniczo zmienił się sposób patrzenia na życie i - sztukę. "Ubu król" wielokrotnie umierał i zmartwychwstawał, wywoływał najsprzeczniejsze uczucia - od zachwytu do potępienia. W pierwotnym zamierzeniu - jak pisze Boy - paszkwil na głupiego nauczyciela historii, spłodzony przez uczniaka - odczytywany był od swych narodzin po dzień dzisiejszy jako paszkwil wyraźnie polityczny, każda epoka odnajdywała w nim satyrę aktualną i - począwszy od paryskiej prapremiery, aż do naszych czasów, o sztuce mówi się jako o supernowoczesnej, co jest chyba wynikiem wielkich możliwości reżyserskich i inscenizacyjnych jakie w sobie ona kryje. "Ubu króla" wystawiało już wiele teatrów żywego planu i lalkowych, że wymienię tylko i słynne przedstawienie sztokholmskiego teatru lal

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Siedemdziesięcioletni młodzieniec

Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Zofia Kwiecińska

Data:

04.12.1965

Realizacje repertuarowe